ایران مینول
5/0 از 2 رای
چرا جریان DC در خانه ها استفاده نمی شود؟ (قسمت اول) جریان مستقیم در خانه استفاده نمی شود زیرا برای مقدار یکسان ولتاژ ، DC کشنده تر از AC است زیرا جریان مستقیم از صفر عبور نمی کند. خوردگی الکترولیتی بیشتر مربوط به جریان مستقیم است. سلفهای DC پیچیده تر هستند. به کموتاتور ، کلیدهای الکترونیکی و برس نیاز دارد.

چرا جریان DC در خانه ها استفاده نمی شود؟ (قسمت اول)

دوشنبه1400.06.01 تعداد بازدید : 1198
چرا  جریان DC در خانه ها استفاده نمی شود؟ (قسمت اول)

چرا جریان DC در خانه ها استفاده نمی شود؟

جریان مستقیم در خانه استفاده نمی شود زیرا برای مقدار یکسان ولتاژ ، DC کشنده تر از AC است زیرا جریان مستقیم از صفر عبور نمی کند. خوردگی الکترولیتی بیشتر مربوط به جریان مستقیم است. سلفهای DC پیچیده تر هستند. به کموتاتور ، کلیدهای الکترونیکی و برس نیاز دارد.

پاسخ به اینکه چرا جریان DC در خانه ها استفاده نمی شود به ویژگی های ذاتی جریان مستقیم و نقاط ضعف آنها در مقایسه با جریان های متناوب (AC) برمی گردد. در واقع ، جریان های AC را می توان به راحتی در فواصل طولانی بدون تلفات زیاد منتقل کرد. در تماس مستقیم با ولتاژ مساوی نیز ایمن تر هستند. در این مقاله سعی داریم این موضوع را بررسی کنیم.

ویژگی های جریان های DC و AC

الکتریسیته به عنوان جریان الکترونها در سراسر یک رسانا مانند یک سیم تعریف می شود. جریان برق به دو صورت AC و DC برقرار می شود. تفاوت اصلی بین جریانهای AC و DC در جهت حرکت الکترونها نهفته است.

DC به جریان مستقیم اشاره دارد. جریان DC به عنوان جریان الکتریکی یک جهته تعریف می شود. در جریان DC ، الکترونها بدون تغییر جهت از منطقه بار منفی به ناحیه بار مثبت حرکت می کنند. این حالت علیرغم جریانهای متناوب است که در آنها جریان می تواند در هر دو جهت حرکت کند. DC می تواند از طریق مواد رسانا و نیمه هادی عبور کند.

در  جریان DC ، شدت جریان همراه با زمان تغییر می کند ، اما جهت فعلی ثابت می ماند. بر اساس تعریف ، DC جریانی است که قطبیت آن هرگز معکوس نمی شود.

جریان متناوب جریان بار است که جهت خود را به صورت دوره ای تغییر می دهد. در نتیجه ، سطح ولتاژ همراه با جریان می چرخد. AC نوعی جریان است که برای انتقال نیرو به مکانهایی که انسانها در آن زندگی می کنند یا در آن سفر می کنند ، مانند خانه ها ، صنایع یا ساختمانهای دیگر استفاده می شود.

 

دینام یک AC تولید می کند که برای تولید جریان متناوب طراحی شده است. در یک میدان مغناطیسی ، یک جریان القایی در امتداد حلقه ای از سیم نخ ریسی جریان می یابد. چرخش سیم از ابزارهای مختلفی مانند هر نوع توربین (باد ، آب ، بخار و غیره) ناشی می شود.

به دلیل چرخش سیم و ورود آن به قطب های مغناطیسی مختلف به صورت دوره ای ، ولتاژ و جریان در داخل سیم متناوب می شوند. بنابراین ، جریان می تواند به اشکال مختلف مانند سینوسی ، مربعی ، مثلثی یا شکل موج دیگر باشد. رایج ترین شکل فعلی شکل سینوسی است.

به عنوان مثال ، باتری از جریان DC برای انتقال جریان به مدار الکتریکی که در آن وجود دارد ، استفاده می کند. در سیستم باتری ، انرژی الکتریکی از انرژی شیمیایی ذخیره شده در باتری تولید می شود. با اتصال باتری به مدار الکتریکی ، جریان شارژ ثابت از ترمینال منفی تا مثبت باتری تامین می شود.

جریانهای DC و AC را می توان به یکدیگر تبدیل کرد. اینورتر برای تبدیل جریان DC به AC و یکسو کننده برای تبدیل جریان AC به DC استفاده می شود.

برای دیدن قسمت دوم این مقاله کلیک کنید

نماینده رسمی فروش محصولات Mean Well در ایران

ایران مین ول در سال ۱۳۷۸ برای خدمت به صنعت رو به رشد الکترونیک در کشور و پاسخگویی به نیاز های روز افزون آن تاسیس شد .

در حال حاضر این فروشگاه از بزرگترین توزیع کنندگان منابع تغذیه سوئيچینگ و قطعات الکترونیک و نماینده رسمی شرکت Mean well تایوان در کشور می باشد.