ایران مینول
5/0 از 1 رای
منبع تغذیه تنظیم شده و غیرقابل تنظیم هر دستگاه برای عملکرد به مقدار متفاوتی از برق یا DC نیاز دارد در این مقاله به تفاوت منبع تغذیه تنظیم شده و تنظیم نشده می پردازیم.

منبع تغذیه تنظیم شده و غیرقابل تنظیم

شنبه1402.10.23 تعداد بازدید : 691
منبع تغذیه تنظیم شده و غیرقابل تنظیم

منابع تغذیه تنظیم شده در مقابل منابع تغذیه غیرقابل تنظیم

هر دستگاه برای عملکرد به مقدار متفاوتی از برق یا DC نیاز دارد، به این معنی که منبع تغذیه باید به نحوی ولتاژ را تنظیم کند و از داغ شدن بیش از حد دستگاه جلوگیری کند.

منبع تغذیه اولین جایی است که الکتریسیته دریافت می کند، که اکثر آنها برای کنترل نوسانات جریان الکتریکی طراحی شده اند و همچنان یک توان خروجی تنظیم شده یا ثابت را ارائه می دهند. برخی از منابع تغذیه حتی شامل فیوزهایی هستند که در صورت افزایش بیش از حد برق، به عنوان راهی برای محافظت از تجهیزات، منفجر می شوند.

در این مقاله به تفاوت منبع تغذیه تنظیم شده و تنظیم نشده می پردازیم...

منبع تغذیه تنظیم شده چیست؟

منابع تغذیه تنظیم شده دارای رگولاتورهای ولتاژ در خروجی خود هستند. این بدان معنی است که تنظیم کننده تضمین می کند که ولتاژ خروجی بدون توجه به جریانی که دستگاه مصرف می کند همیشه در مقدار نامی منبع تغذیه باقی می ماند. هر گونه تغییر در ولتاژ ورودی به دلیل رگولاتورها بر ولتاژ خروجی تأثیر نمی گذارد.

این تا زمانی کار می کند که دستگاه بیش از جریان خروجی نامی منبع تغذیه نکشد. در اصطلاح الکتریکی ، یک منبع تغذیه تنظیم شده ولتاژ خروجی ثابتی را مستقل از جریان خروجی فراهم می کند. یک منبع تغذیه تنظیم شده با چندین تنظیم کننده می تواند ولتاژهای خروجی متعددی را برای کارکرد دستگاه های مختلف ارائه دهد. منابع تغذیه تنظیم شده ولتاژ را در سطح مورد نظر حفظ می کنند و تقریباً برای همه انواع دستگاه های الکترونیکی به دلیل ولتاژ روان و ثابتی که ارائه می دهند ایده آل هستند.

منبع تغذیه تنظیم شده جریان AC تنظیم نشده را به جریان DC ثابت (جریان مستقیم) تبدیل می کند. منبع تغذیه تنظیم شده برای اطمینان از ثابت ماندن خروجی حتی در صورت تغییر ورودی استفاده می شود. منبع تغذیه DC تنظیم شده به عنوان منبع تغذیه خطی نیز شناخته می شود. این منبع تغذیه تنظیم شده یا همان خطی یک مدار امبدد بوده و از بلوک های مختلفی تشکیل شده است.

به زبان ساده، ولتاژ خروجی قابل تنظیم است و پس از تنظیم به مقدار خروجی، زمانی که نوسانات برق ورودی و ولتاژ خیلی زیاد نباشد، خروجی پایدار است.

منبع تغذیه بدون تنظیم چیست؟

اکنون که با منبع تغذیه تنظیم شده آشنا شدیم، پس منبع تغذیه بدون تنظیم چیست؟ خوب، دقیقاً همانطور که از نام آن پیداست، تفاوت بین منبع تغذیه تنظیم شده و تنظیم نشده در این است که ولتاژ خروجی منبع تغذیه تنظیم نشده تنظیم نشده است.

منابع تغذیه تنظیم نشده برای تولید ولتاژ خاصی در جریان خاصی طراحی شده اند. یعنی برای استفاده مجدد از اصطلاحات الکتریکی فانتزی، منابع تغذیه تنظیم نشده مقدار ثابتی از توان (ولتاژ x جریان) را ارائه می دهند. ولتاژ خروجی با افزایش جریان خروجی کاهش می یابد و بالعکس. بنابراین، یک منبع تغذیه تنظیم نشده باید همیشه تا حد امکان با ولتاژ و جریان مورد نیاز دستگاهی که تغذیه می کند مطابقت داشته باشد.

منابع تغذیه تنظیم نشده طبیعتاً مانند منابع تغذیه تنظیم شده، ولتاژ تمیز (یعنی ثابت) تولید نمی کنند. بدون رگولاتور برای تثبیت ولتاژ خروجی، هرگونه تغییر در ولتاژ ورودی بر روی ولتاژ خروجی منعکس خواهد شد. این تغییرات کوچک در ولتاژ خروجی "ولتاژ موج دار" نامیده می شود و در اصل نویز الکتریکی است.

اگر منبع تغذیه و بار مورد نیاز کاملاً مطابقت داشته باشند، معمولاً مشکلی وجود ندارد. با این حال، اگر ولتاژ ریپل نسبت به ولتاژ خروجی به اندازه کافی بزرگ باشد، بر رفتار مدارها و دستگاه ها تأثیر می گذارد.

برای کاهش تاثیر ولتاژ ریپل، می توان یک خازن فیلتر را در خروجی های مثبت و منفی منبع تغذیه قرار داد. خازن که در برابر تغییرات ولتاژ مقاومت می کند، مانند یک تنظیم کننده عمل می کند و ولتاژ خروجی را صاف می کند و امکان کارکرد عادی را فراهم می کند.

منبع تغذیه تنظیم شده یا غیرقابل تنظیم؟

پس کدام انتخاب بهتر است؟ به نیاز های شما بستگی دارد. منابع تغذیه تنظیم نشده ارزان تر هستند، اما فقط می توانند به اندازه برق ورودی موجود، برق را تمیز کنند. اگر تجهیزات را با وسایل الکترونیکی حساس تغذیه می کنید، برق تمیز یک نیاز مطلق است. اگر منبع تغذیه تنظیم نشده با ولتاژ و جریان مورد نیاز دستگاه مطابقت داشته باشد، می توانید از منبع تغذیه تنظیم نشده استفاده کنید و به آن اجازه می دهد همچنان به خوبی کار کند.

اگر به منبع تغذیه ای نیاز دارید که بتواند چندین ولتاژ خروجی DC ارائه دهد، یک منبع تغذیه تنظیم شده با خروجی های متعدد گزینه بهتری نسبت به منبع تغذیه های متعدد با خروجی های منفرد خواهد بود. منابع تغذیه تنظیم شده نیز رایج تر هستند و به راحتی یافت می شوند زیرا ساخت منابع تغذیه تنظیم شده که هنوز هم ارزان هستند آسان تر می شود. همچنین، اگر دستگاهی که استفاده می‌کنید حساس است، ممکن است بخواهید یک منبع تغذیه تنظیم‌شده انتخاب کنید و به شما اطمینان بیشتری می‌دهد که دستگاه شما بدون توجه به ورودی، مقدار صحیح ولتاژ را دریافت می‌کند.

نماینده رسمی فروش محصولات Mean Well در ایران

ایران مین ول در سال ۱۳۷۸ برای خدمت به صنعت رو به رشد الکترونیک در کشور و پاسخگویی به نیاز های روز افزون آن تاسیس شد .

در حال حاضر این فروشگاه از بزرگترین توزیع کنندگان منابع تغذیه سوئيچینگ و قطعات الکترونیک و نماینده رسمی شرکت Mean well تایوان در کشور می باشد.