ایران مینول
5/0 از 2 رای
مزاياى استفاده از انتخاب LED درايور ها با بهره ورى بالا و عمر طولانى مزایای استفاده از درایورها با بهره وری بالا چیست؟ چند دلیل براي استفاده از اینگونه درایورها وجود دارند. كه اولین آن ذخیره انرژي است. همین امر باعث می شود تا ازدرایورها به درستی استفاده کنید. ذخیره انرژي به صورت موثر میتواند در طول عمر درایورها تاثير گذار باشد براي نمونه، نیروي اتلاف شده در ال اي دي درایور 100 ولتی در حدود 11.1 ولت است ،در حالى كه از آن واحد 90 درصد مفید استفاده شده باشد اما اگر نيروى اتلاف شده به 25 ولت افزایش یابد از آن واحد 80 درصد مفید استفاده شده است. با فرض بر اینکه طول عمر ال اي دي ها 40000 ساعت باشد، اختلاف انرژي ذخیره شده بین این دو واحد نسبت به طول عمر میتواند در حدود 556 کیلووات در ساعت باشد

مزاياى استفاده از انتخاب LED درايور ها با بهره ورى بالا و عمر طولانى

چهارشنبه1399.06.12 تعداد بازدید : 1237
مزاياى استفاده از انتخاب LED درايور ها با بهره ورى بالا و عمر طولانى

مزایای استفاده از درایورها با بهره وری بالا چیست؟


چند دلیل براي استفاده از اینگونه درایورها وجود دارند. كه اولین آن ذخیره انرژی است. همین امر باعث می شود تا ازدرایورها به درستی استفاده کنید. ذخیره انرژی به صورت موثر میتواند در طول عمر درایورها تاثير گذار باشد برای  نمونه، نیرويی اتلاف شده در ال ای دی درایور 100 ولتی در حدود 11.1 ولت است ،در حالى كه از آن واحد 90 درصد مفید استفاده شده باشد اما اگر نيروى اتلاف شده به 25 ولت افزایش یابد از آن واحد 80 درصد مفید استفاده شده است. با فرض بر اینکه طول عمر ال ای دی ها 40000 ساعت باشد، اختلاف انرژی ذخیره شده بین این دو واحد نسبت به طول عمر میتواند در حدود 556 کیلووات در ساعت باشد.
با فرض هر کیلو وات ساعت 43 تومان صورت ذخیره انرژی را به مقدار 23900تومان نسبت به طول عمر می توان تعریف کرد.
در بعضى از برنامه های اقتصادی شرکتها ،سازمانها و… این ذخیره انرژی بسيار مهم است.
درایورها با بهره وری پایین میتوانند در مسیر سود دهی مشکل ایجاد کنند و اگراز لامپ ها در داخل ساختمان استفاده شود به دلیل بهره وری پایین، دما در درایور بالا رفته و مصرف انرژی سیستم تهویه هوای ساختمان افزایش پیدا میکند. هم چنين، دمای پایین تناسب دارد با افزایش بهره وری درایورها که میتواند تاثیر بسيار مهمی در بهبود طول عمر محصول و MTBF داشته باشد.
انرژی تلف شده در درایورى که 90 درصد مفید کار کرده کمتر از درایوری است که 80 درصد مفید کار کرده.
دوبرابر کردن گرما در درایورهای با بهره ورى پايين باعث میشود تا دمای اجزا به طور چشمگیری افزوده شود.
طول عمر خازن های الکترولیتی در درایور نيز به ازای افزایش هر10 درجه سانتی گراد، در حدود 50 درصد کاهش می یابد.
بنابراین، درایورها با بهره وری بالا 2 تا 4 برابر بیشتر از انتظار عمر میکنند. قابلیت تابعی از دماست، پس کاهش دما، قابلیت اجزای درایور را افزایش میدهد.

دلیل اهمیت استفاده از ال ای دی درایور با طول عمر طولانی چیست؟ و آنها چه تفاوتی با هم دارند؟

دو علت موجه در رابطه با سیستم روشنایی وجود دارد
اول از همه ذخیره انرژی است. گرچه، فناوری های دیگری نيز در این زمینه برای پایین آوردن هزینه روشنایی وجود دارد.
دومین دليل، کاهش هزینه های نگهداری است که بسیار مهم مى باشد.
ال ای دی ها مزیت طول عمر بیشتر را نسبت به دیگر فناوری های روشنایی دارند. کاهش هزینه جایگزینی و نگهداری میتواند عامل بسيلر مهمی باشد. اگرچه، نوسانات برق ورودی میتواند تاثیر قابل توجهی در طول عمر درایور LED ها داشته باشد و سیستم را در معرض خطر قرار دهند.
طول عمر ال ای دی درایورها عمدتا توسط خازن های الکترولیتی به کار رفته تعیین میشود بنبراين به همین دلیل برای دستیابی به طول عمر بیشتر در ال ای دی درایورها ، بسيارمهم است که از خازن ها الکترولیتی با کیفیت استفاده شود. وقتی عمر خازن ها به نصف رسید به ازای آن 10 درجه سانتیگراد به دمای کار دستگاه اضافه می شود، پس مدیریت دمای این اجزا بسیار مهم مى باشد. دو عامل مهم برای کاهش موثر دمای خازن ها، طرح راندمان بالا (اتلاف گرمای کمتر در درایور) و طرح حرارتی ( هدایت موثر یا انتقال گرما به محدوده اطراف) مى باشند.

تفاوت بین MTBF و طول عمر در چیست؟


میانگین زمان بین خرابی (MTBF) یک تخمین آماري است که کل زمانی که یک واحد در حین کار، دوباره خراب می شود
را نشان می دهد. این زمان مورد انتظار کارکرد هیچ واحدی را نشان نمیدهد.
بر فرض مثال، اگر میانگین زمان بین خرابی محصولی 250000 ساعت تعیین شده و 1000 دستگاه در حال کار کردن باشند ،
به طور متوسط انتظار می رود در صورتى كه دستگاه ها هر روز 8 ساعت روشن باشند هر ماه یک خرابی، واگر همیشه روشن باشند هر10 روز یک خرابی داشته باشيم.
در مقابل، طول عمر نشان میدهد که یک محصول انتظار می رود چه مدت در شرایط عادى عملیاتی دوام بیاورد. این دوره مدت زمان بین آغاز کار دستگاه تا شروع فرسایش آن است. این زمان توسط عمر مورد انتظار اجزاى استفاده شده در مونتاژ یک واحد تعیین می شود. ضعیف بودن طول عمرمورد انتظار یک اجزا تمام محصول را تحت تاثر قرار میدهد. در منابع تغذیه، خازن های الکترولیتی کمترین طول عمر را دارند.MTBF تنها در طی عمر عادی عملیاتی محصول قابل ارائه می باشد.

PFC چیست و چرا در تعیین ال ای دی درایورها مهم هستند؟


ضریب توان ( PFCخلاصه ) نسبت توان حقیقی به توان اسمی مى باشد.در سیستم توان AC و به صورت اعدادی بین 0 و1 بیان می شود.
توان حقیقی، توان کشیده شده توسط بار است در صورتى كه توان اسمی محصول جریان بار و ولتاژ بار است.
تا هنگامى که ولتاژ و جریان از محدوده بیرون باشد این محصول به طور قابل توجهی بزرگتر از توان حقیقی است
جهت نگه داشتن ضریب توان بالا، منبع تغذیه سوئیچینگ ( شامل ال اى دى درایور) باید به نوعی از اصلاح ضریب توان بهره ببرد.
این موضوع بسیار مهم مى باشد چون كه بار با ضریب توان کم، جریان بیشتری را میکشد تا بار با ضریب توان بالاتر براى انتقال توان حقیقی یکسان، پس بنابراین نتیجه ضریب توان پایین ، تلفات زیاد توان در خط تولید میرباشد.
استانداردهای زیادی برای تعیین سطح موثر و مورد نیاز برای اصلاح ضریب توان درمنبع تغذیه سوئیچینگ و یا ال اى دى درایور وجود دارد

چرا از ال ای دی درایور محافظت میشود؟ آیا ضروري است؟


هدف از محافظت به دو جهت است
 اول  درجه حفاظتی (IP) را در واحد با فراهم کردن مانعی ضد آب براي ممناعت از ورود آب به زیر محیط اجزا بالا می برد.
این روش کاربرد بسيار زیادى برای پروژکتورها در محیط بیرون مثل چراغ هاي خیابانی دارد.
 دوم  ازعایق ها معمولا خیلی بهتر از هوا میتوان حرارت را انتقال داد، عایق حرارت تولید شده توسط ال اى دى درایور را به سطح دستگاه انتقال می دهد كه این کار به پایین آوردن حرارت اجزا به شدت کمک میکند و به طور قابل توجهی باعث افزایش طول عمر و قابلیت اطمینان درایورها می شود.
عایق ها می توانند به نوعی دماي عملیاتی بعضی از ال ای دی درایورهای پروژکتورها را در حدود 40-20 درجه سانتیگراد کاهش دهند.اصولا عایق حرارتی استفاده شده در ال ای دی درایورها چسب سیلیکونی به همراه کاور آلومینیومی می باشد.

درجه ضد آب بودن در ال ای دی درایورها چطور مشخص شده؟


درجه حرارتی بر حسب محیط، نوع حفاظت را مشخص میکند.
درجه حفاظتی (IP) معمولا دو عدد دارد که اولی درباره حفاظت در برابر اجسام و یا مواد جامد است و دومی براى حفاظت دربرابر مایعات (آب) است. عدد بین 0-6 تعریف شده که 6 کاملا از ورود گرد و خاك جلوگیری میکند.

 

لینک مرتبط

نماینده رسمی فروش محصولات Mean Well در ایران

ایران مین ول در سال ۱۳۷۸ برای خدمت به صنعت رو به رشد الکترونیک در کشور و پاسخگویی به نیاز های روز افزون آن تاسیس شد .

در حال حاضر این فروشگاه از بزرگترین توزیع کنندگان منابع تغذیه سوئيچینگ و قطعات الکترونیک و نماینده رسمی شرکت Mean well تایوان در کشور می باشد.