ایران مینول
5/0 از 5 رای
درایور LED و انواع آن درایور ال ای دی به المانی گفته می شود که با توجه به تعداد ال ای دی موازى و سرى ،ولتاژ و جریان مورد نظر را برای راه اندازی درایور اعمال و مجموعه ال ای دی را روشن می کند. در مدار سری جریان یکسانی از مدار میگذرد و در صورت از بین رفتن و يا باز شدن یک المان مدار، کل مدار از کار می افتد. در مدار موازی ولتاژ یکسانی بر دو سر هر المان مدار است و بنابراين جریان مجموع ، جریان عبوری از المان های مدار می باشد درایور هاى ال ای دی مبدل جریان ثابت می باشند که ولتاژ برق شهر را به جریان ثابت DC تبدیل می کنند

درایور LED و انواع آن

يکشنبه1399.05.26 تعداد بازدید : 3326
درایور LED و انواع آن


امروز مى خواهيم راجع به درايو LED و كاربردهاى آن اطلاعاتى را در اختيارتان بگذاريم.

برای راه اندازی LED با برق شهر نیاز به مبدل می باشد. برای اینکار دو نوع مبدل وجود دارد.یکی مبدل ولتاژ ثابت و دیگری مبدل جریان ثابت. مبدل ولتاژ ثابت منابع تغذیه سویچینگ می باشند که ولتاژ برق شهر AC را به ولتاژ ثابت DC در خروجی تبدیل می کنند كه دو پارامتر اصلی آنها توان و ولتاژ خروجی است.
مبدل ولتاژ ثابت برای تغذیه LED دارای ضعف ها و معايبى می باشد. بنابراين امروزه برای تغذیه LED بیشتر از مبدل جریان ثابت که همان درایور ال ای دی است استفاده می شود.

درایورLED چیست؟

درایور ال ای دی به المانی گفته می شود که با توجه به تعداد ال ای دی موازى و سرى ،ولتاژ و جریان مورد نظر را برای راه اندازی درایور اعمال و مجموعه ال ای دی را روشن می کند.
در مدار سری جریان یکسانی از مدار میگذرد و در صورت از بین رفتن و يا باز شدن یک المان مدار، کل مدار از کار می افتد.
در مدار موازی ولتاژ یکسانی بر دو سر هر المان مدار است و بنابراين جریان مجموع ، جریان عبوری از المان های مدار می باشد درایور هاى ال ای دی مبدل جریان ثابت می باشند که ولتاژ برق شهر را به جریان ثابت DC تبدیل می کنند.
برای راه اندازی LED درایورها نسبت به منابع تغذیه سوئیچینگ مزایای زیر را دارند:
1-سیستم های LED به تغییرات جریان نسبت به تغییرات ولتاژ حساسیت کمتری دارند.
2- سیستم های LED که با درایور تغذیه می شود نیاز به مقاومت های کنترل جریان نخواهند داشت پس سیستم راندمان بالاتر دارد.
3- درایورهای LED نسبت به منابع تغذیه سویچینگ ارزان تر هستند.
4- درایورهاى LED نسبت به منابع تغذیه سویچینگ حجم کمتری دارند
به دليل وجود اين مزایا، امروزه اکثر سیستم های LED با درایور تغذیه می شوند.


نحوه انتخاب درايور

برای انتخاب درایور LED دو پارامتر اصلی زیر وجود دارد:

 جریان خروجی درایور 
اصولا بر حسب میلی آمپر قید می شود و در بيشتر درایورها با تلورانس 5% همراه می باشد. لازم است كه جریان خروجی درایور با جریان مصرفی سیستم LED یکسان باشد. بالا بودن جریان درایور موجب کاهش طول عمر و یا آسيب و سوختن سیستم LED می شود و پایین بودن جریان درایور باعث کاهش نور سیستم LED می شود. بنابراين بايد به اين موضوع توجه كرد كه جريان خروجى درايورها با جريان مصرفى ال اى دى ها برابر باشد.
 محدوده توان خروجی درایور 
درایورها با یک حد پایین و یک حد بالای توان خروجی مشخص می شوند اصولا حد پایین نصف حد بالا میباشد.
بايد توان مصرفی سیستم LED در محدوده توان درایور باشد. به عبارت ساده ترتوان مصرفی سیستم LED از حداقل توان درایور کمتر و یا از حداکثر توان درایور بیشتر نباشد در غیر اين صورت LED خاموش و روشن می شود.
توجه داشته باشید كه حتما لازم است توان مصرفی سیستم LED در محدوده توانی درایور باشد حتی اگر LED خاموش و روشن نشود چون درغیر اين صورت سیستم ناپایدار خواهد بود و با تغییر پارامترهای محیطی همانند ولتاژ ورودی ، دما و … LED خاموش و روشن خواهد شد.
سایر ديگر پارامترهای درایور محدوده ولتاژ ورودی، پاورفکتور، تلورانس جریان خروجی، هارمونیک جریان ورودی، طول عمر راندمان، محدوده دمایی و ابعاد می باشند که لازم است با توجه به نوع کاربری به آنها توجه شود.
 ولتاژ خروجی درایور  
با توجه به توان مصرفی سیستم LED و جریان ثابت خروجی درایور ، ولتاژ خروجی درایورها بطور اتوماتیک تنظیم می شوند و مقدار آنها از فرمول P=I*V بدست می آید. بنابراين در صورتی که جريان و توان مشخص باشند نیاز به بررسی این پارامتر نمی باشد.
 

انواع درایورهای LED 

امروزه درایورهاى LED با تکنولوژی PSR طراحی می شوند. این تکنولوژی تلورانس مناسب، پایداری بالا ، طول عمر بالا
و قیمت مناسب به همراه دارد. از نظر توان و جریان خروجی درایور هنوز استاندارد یکپارچه ای بوجود نیامده است ولی بطور تجربی درایورهای معمول (150ma/ 300ma/ 600ma/ 900ma/ 1200ma/ 1500ma) با توان های مختلف می باشند. برخی ازاين درایورها قابلیت برنامه ریزی و برخی قابلیت کنترل نور را نيز دارند.
درایورهای PSR از نظر طراحی به دو دسته زیر تقسیم می شوند :
 درایورهای ایزوله 
يكى از ويژگى هاى شاخص درايور ايزوله اين مى باشد كه ولتاژ خروجی از برق شهر ایزوله می باشد اين امر بدين معنى است كه در صورت تماس با خروجی درایور خطر برق گرفتگی وجود ندارد. معمولا ولتاژ پشتيبانى شده (خروجی ) درایورهای ایزوله ولتاژ پايينى و کمتر از 120 مى باشند.
این نوع درایور نسبت به درایورهای غیر ایزوله پایداری و ایمنی بیشتری دارند و قیمت آن ها نیز از دريورهاى غير ايزوله گران تر مى باشد.
 درایورهای غیر ایزوله 
در این نوع ولتاژ برق شهر از خروجی ایزوله نیست و بنابراين در صورت تماس با خروجی خطر برق گرفتگی وجود دارد اصولا این نوع درایورها با ولتاژ خروجی بالا تولید می شوند و نسبت به درایورهای ایزوله پایداری و ایمنی کمتری دارند و قیمت آن ها نیز ارزان تر مى باشد.
موارد بالا مربوط به درایورها با ورودی برق شهر مى باشد برای سیستم های سولار و برق اضطراری درایورهای DC استفاده مى شود که ولتاژ DC ورودی را به جریان ثابت خروجی تبدیل می کنند.

چرا باید از درایور ال ای دی استفاده کنیم؟

آیا استفاده ازمنابع تغذیه صنعتی براي روشن کردن Power LED ها مناسب هستند؟
بیشتر منبع تغذیه هاي صنعتی براي استفاده LED ها به خصوص در محیط باز به چند دلیل مناسب نیستند
اول اين كه منبع تغذیه هاى صنعتی خروجی ولتاژ ثابت دارند، در صورتى كه براي LED ها بهتراست از درایوري با جریان ثابت استفاده شود.
دوم، منبع تغذیه هاي صنعتی براي کار در دماي 40 درجه سانتیگراد طراحی شده اند،اين در صورتى است كه ال اي دي درایورها اكثرا به دماى 70-60 درجه سانتیگراد بدون محدودیت به محیط باز یا بسته بودن نیاز دارند.مورد ديگر آن كه اكثر منبع تغذیه هاى صنعتی ضد آب و ضد صاعقه نیستند که این موارد لازمه ال اي دي درایورها ها در محیط باز مى باشند.
درايور هاى LED توسط شركت هاى مختلفى توليد مى شوند كه از معروف ترين آن ها مى توان به شركت مين ول (MEAN WELL) اشاره كرد.

 

لینک مرتبط

دلايل و عوامل مهم در انتخاب LED داريورها

مزاياى استفاده از انتخاب LED درايور ها با بهره ورى بالا و عمر طولانى

مزایای استفاده از درایور LED به جای منبع تغذیه صنعتی

درایور LED چیست ؟

نماینده رسمی فروش محصولات Mean Well در ایران

ایران مین ول در سال ۱۳۷۸ برای خدمت به صنعت رو به رشد الکترونیک در کشور و پاسخگویی به نیاز های روز افزون آن تاسیس شد .

در حال حاضر این فروشگاه از بزرگترین توزیع کنندگان منابع تغذیه سوئيچینگ و قطعات الکترونیک و نماینده رسمی شرکت Mean well تایوان در کشور می باشد.