ایران مینول
5/0 از 2 رای
مشکلات متداول پاور سوئیچینگ ( قسمت اول ) مهم نیست در حال تعمیر چه نوع پاور سوئیچینگ هستید وقتی مشکلات متداول پاور را بشناسید؛ می توانید از مراحل لازم برای تفکیک، عیب یابی و تعمیر پاور استفاده کنید. ‎تمام مشکلات مربوط به پاور یا منابع تغذیه سوئیچینگ به شش دسته تقسیم می شوند.

مشکلات متداول پاور سوئیچینگ ( قسمت اول )

دوشنبه1400.02.06 تعداد بازدید : 5096
مشکلات متداول پاور سوئیچینگ ( قسمت اول )

‎مهم نیست در حال تعمیر چه نوع پاور سوئیچینگ هستید وقتی مشکلات متداول پاور را بشناسید؛ می توانید از مراحل لازم برای تفکیک، عیب یابی و تعمیر پاور استفاده کنید.
‎تمام مشکلات مربوط به پاور یا منابع تغذیه سوئیچینگ به شش دسته تقسیم می شوند.

  1. ‎بدون پاور
  2. ‎افت ولتاژ خروجی
  3. ‎افزایش ولتاژ خروجی
  4. ‎چشمک زن پاور
  5. ‎خاموشی پاور
  6. ‎مشکلات متناوب پاور


‎قبل از عیب یابی برای رفع مشکلات مربوط به منابع تغذیه پاور باید در حالت روشن باشد.


بدون پاور


‎حالت بدون پاور به دو بخش تقسیم می شود

 حالت مرده (Dead) با فیوز سوخته 
‎ حالت مرده (Dead) با فیوز سالم 


‎تشخیص حالت بدون پاور دستگاه بسیار آسان می باشد. ابتداپاور را روشن کنید. (مطمئن شوید برق به درستی وصل شده است) و به چراغ LED پاور که در جلوی دستگاه قرار دارد توجه کنید. اگر چراغ LED روشن نشد و هیچ صدایی نداشت (اصولا با روشن کردن تلویزیون یا مانیتور صدایی از آن را می توانید بشونید) احتمال اینکه دستگاه علامت پاور داشته باشد زیاد است.

چراغ LED پاور روشن نمی شود

قاب دستگاه را باز کنید و ابتدا فیوز را نگاه کنید و آن را با اهم متر تست کنید. اگر در وضعیت خاموش یا فیوز سوخته قرار دارد. پیش رفته و پل دیود، Power FET، دیودهای ثانویه و… تست کنید تا ببینید که آیا قطعات اتصالی کرده اند یا نه

پیدا کردن خرابی پاور

گاهی اوقات فیوز می تواند خود به خود و به دلیل عمر زیاد بسوزد. برخى مواقع فیوز سالم نشان می دهد؛ دستگاه مرده با فیوز سالم است و مشکل می تواند در کلید روشن و خاموش دستگاه باشد که می توانید آن را با اهم متر آزمایش کنید. اگر فیوز و کلید روشن و خاموش سالم باشد. ولتاژگیری یکی از بهترین روش ها برای حل مشکل حالت مرده با فیوز سالم است که سرعت عیب یابی را نیز بالا خواهد برد.

افت ولتاژ خروجی

‎تشخیص مشکل افت ولتاژ خروجی بسيار آسان است. اگر ولتاژ خروجی منبع تغذیه را اندازه گیری نکنید ممکن است تصور کنید که مشکل NO POWER یا بدون پاور دارید. همچنین مشکل افت ولتاژ خروجی ممکن است باعث شود LED پاور روشن نشود. برای ولتاژگیری پراب قرمز را بر روی کاتد یکی از دیودهای بخش ثانویه قرار دهید و پراب مشکی را به زمین دستگاه وصل کرده و دستگاه را روشن کنید.


‎اگر ولتاژ اندازگیری شده کمتر از مشخصات ذکر شده باشد پس مشخص می شود که افت ولتاژ خروجی وجود ندارد. شايد بپرسید چطور مشخص می شود ولتاژهای خروجی مطابق مشخصات ذکر شده است یا خیر.

‎اگر حرفه اى باشید می دانید که ولتاژ تغذیه هیتر/فیلامنت مانیتور CRT مقدار 6.3 ولت خواهد بود. اگر ولتاژ خروجی مدار هیتر را اندازه بگیرید تنها 2 تا 3 ولت به دست آورده اید.. مشخص است که مسیر دارای مشکل مى باشد. به عبارت دیگر، اگر 4 مسیر ولتاژ خروجی داشتید و همه ولتاژها خروجی تا نصف افت ولتاژ داشتند؛ معلوم می شود که ایراد به دلیل افت ولتاژ خروجی است. اگر تنها یکی از مسیرهای خروجی ولتاژ مشکل داشته و سایر مسیرها سالم باشد. نشان می دهد که در طول آن مسیر خروجی معیوب، بعضی قطعات دچار مشکل شده اند که باعث می شود ولتاژ خارجی افت داشته باشد.

‎در اكثر موارد، خازن صافی خراب، باعث افت ولتاژ در طول آن مسیر می شود. زمانی که مشکل افت ولتاژ خروجی در منبع تغذیه را تشخیص دادید. می توانید از روش ایزولاسوین جهت متوجه شدن اینکه منبع تغذيه ایراد دارد یا قطعات موجود در بخش ثانویه استفاده کنید.

افزایش ولتاژ خروجی

‎در این حالت بجای تولید ولتاژهای خروجی مناسب در بخش ثانویه، همه ولتاژهای خروجی افزایش یافته اند. این مشکل در پاور ATX که خروجی 12 ولت ممکن است تا 14 ولت افزایش داشته باشد یا خروجی 5 ولت تا 6 ولت افزایش یابد و … بسیار متداول مى باشد. اگر مشکل ولتاژ خروجی بالا در مدار مانیتور یا تلویزیون اتفاق بیافتد؛ منبع تغذیه به حالت خاموش می شود. برای اطمینان از نتایج می توانید با مولتی متر ولتاژهای خروجی را تست کنید.

 

برای دیدن قسمت دوم این مقاله کلیک کنید

 

نماینده رسمی فروش محصولات Mean Well در ایران

ایران مین ول در سال ۱۳۷۸ برای خدمت به صنعت رو به رشد الکترونیک در کشور و پاسخگویی به نیاز های روز افزون آن تاسیس شد .

در حال حاضر این فروشگاه از بزرگترین توزیع کنندگان منابع تغذیه سوئيچینگ و قطعات الکترونیک و نماینده رسمی شرکت Mean well تایوان در کشور می باشد.