ایران مینول
5/0 از 1 رای
چگونه یک منبع تغذیه متغیر ایجاد کنیم؟( قسمت دوم ) قبل از ساخت مدار بهتر است همه اجزا را روی یک نرم افزار شبیه سازی و بررسی کنید. نرم افزاری که قصد استفاده از آن را داریم مجموعه پروتئوس دیزاین است. Proteus نرم افزاری است که مدارهای الکترونیکی بر اساس آن شبیه سازی می شود. ابتدا مدار ساخته شده و سپس برای انجام تمام اندازه گیری ها اجرا می شود.

چگونه یک منبع تغذیه متغیر ایجاد کنیم؟( قسمت دوم )

چهارشنبه1400.05.06 تعداد بازدید : 2669
چگونه یک منبع تغذیه متغیر ایجاد کنیم؟( قسمت دوم )

شبیه سازی مدار

قبل از ساخت مدار بهتر است همه اجزا را روی یک نرم افزار شبیه سازی و بررسی کنید. نرم افزاری که قصد استفاده از آن را داریم مجموعه پروتئوس دیزاین است. Proteus نرم افزاری است که مدارهای الکترونیکی بر اساس آن شبیه سازی می شود. ابتدا مدار ساخته شده و سپس برای انجام تمام اندازه گیری ها اجرا می شود. ساخت اولیه ترانس شامل یک سیم پیچ و دو سیم پیچ، یک سیم پیچ اولیه و یک سیم پیچ ثانویه است. در یک ترانسفورماتور پایین، سیم پیچ های اولیه بیشتر از سیم پیچ های ثانویه هستند که به کاهش ولتاژ اولیه به ولتاژ ثانویه کمک می کنند.

پس از بارگیری و نصب نرم افزار Proteus ، آن را باز کنید. با کلیک کردن روی نماد ISIS در فهرست ، شماتیک جدیدی را باز کنید.

هنگامی که شماتیک جدید ظاهر شد ، بر روی نماد P در فهرست کنار کلیک کنید. با این کار جعبه ای باز می شود که در آن می توانید تمام اجزای مورد استفاده را انتخاب کنید.

اکنون نام اجزای سازنده مدار را تایپ کنید. این مولفه در لیستی در سمت راست ظاهر می شود.

به همان ترتیب ، همه اجزا را جستجو کنید. آنها در لیست دستگاه ها ظاهر می شوند.

اکنون همانطور که کل مدار را بر روی نرم افزار ایجاد کرده ایم. اجازه دهید  آن را شبیه سازی کند تا بررسی کند آیا خروجی مورد نظر ما مطلوب است یا خیر. ما می خواهیم 5 ولت ثابت در یک ترمینال و متغیر 0 تا 12 ولت در ترمینال دوم دریافت کنیم. برای این ، ما یک ولت متر را وصل می کنیم و تمام قرائت ها را می گیریم. ابتدا ولتاژ منبع اصلی ولتاژ AC را روی 220 ولت و فرکانس آن را روی 50Hz قرار می دهیم. برای تغییر خروجی ترمینال دوم ، دکمه pot-hg که مقاومت متغیر ماست را می کشیم.

 

ساخت طرح  PCB 

از آنجا که می خواهیم مدار سخت افزاری را روی PCB ایجاد کنیم، ابتدا باید یک طرح PCB برای این مدار بسازیم.

1.برای ایجاد طرح PCB در Proteus، ابتدا باید بسته های PCB را به هر جز on در شماتیک اختصاص دهیم. برای اختصاص بسته ها، روی مولفه ای که می خواهید بسته را اختصاص دهید کلیک راست کرده و Packaging Tool را انتخاب کنید


 

برای باز کردن شماتیک PCB ، روی گزینه ARIES در فهرست بالا کلیک کنید

از فهرست مولفه ها ، تمام اجزای سازنده را با طرحی که می خواهید مدار شما مانند آن باشد ، روی صفحه قرار دهید.
روی حالت track کلیک کنید و تمام پین هایی را که نرم افزار به شما می گوید با نشان دادن یک پیکان متصل کنید.
 


ساخت سخت افزار

همانطور که اکنون مدار را روی نرم افزار شبیه سازی کرده ایم و کاملاً خوب کار می کند. حالا بگذارید جلوتر برویم و اجزا را روی PCB قرار دهیم. PCB یک صفحه مدار چاپی است. این تخته کاملاً پوشیده شده از یک طرف مس و از طرف دیگر کاملاً عایق بندی شده است. ایجاد مدار در PCB نسبتاً یک فرآیند طولانی است. پس از شبیه سازی مدار بر روی نرم افزار، و طرح PCB آن ساخته می شود، طرح مدار بر روی کاغذ کره چاپ می شود. قبل از قرار دادن کاغذ کره روی تخته  PCB، از اسکرابر PCB برای مالیدن تخته استفاده کنید تا لایه مس روی صفحه از بالای تخته کم شود.

سپس کاغذ کره را روی صفحه PCB قرار داده و اتو می زنیم تا مدار روی صفحه چاپ شود (تقریباً پنج دقیقه طول می کشد).
حال، وقتی مدار بر روی صفحه چاپ می شود، در محلول FeCl3 آب گرم فرو می رود تا مس اضافی را از صفحه بردارد، فقط مس زیر مدار چاپی باقی می ماند.
پس از آن تخته PCB را با اسکرابر مالش دهید تا سیم کشی برجسته شود. اکنون سوراخ ها را در مکان های مربوطه سوراخ کرده و اجزا را روی صفحه مدار قرار دهید.
اجزای سازنده را روی صفحه لحیم کنید. در آخر، تداوم مدار را بررسی کنید و اگر در هر مکانی ناپیوستگی رخ داد، اجزا را لحیم کرده و دوباره آنها را وصل کنید.


تست مدار

اکنون سخت افزار کاملاً آماده است. اجازه دهید آزمایشی را انجام دهیم و ولتاژها را اندازه بگیریم. ترمینال های اصلی ترانسفورماتور را به منبع تغذیه متصل کنید تا آن را تأمین کند. یک لامپ با مقاومت 1 کیلو اهم را به ترمینال خروجی 5 ولت منبع تغذیه و یک موتور کوچک DC را به ترمینال خروجی متغیر وصل کنید. منبع تغذیه را روشن کنید و خواهید دید که چراغ روشن می شود. برای آزمایش ولتاژ متغیر، دکمه مقاومت متغیر را تغییر دهید. با تغییر مقاومت مقاومت متغیر، سرعت موتور باید تغییر کند. اگر همه این اتفاقات بیفتد، به این معنی است که ما منبع تغذیه خوبی ایجاد کرده ایم که می تواند برای اهداف مختلفی استفاده شود، به عنوان مثال، شارژ باتری، اجرای پروژه های کوچک مدرسه، اسباب بازی ها و غیره

 

برای دیدن قسمت اول این مقاله کلیک کنید

نماینده رسمی فروش محصولات Mean Well در ایران

ایران مین ول در سال ۱۳۷۸ برای خدمت به صنعت رو به رشد الکترونیک در کشور و پاسخگویی به نیاز های روز افزون آن تاسیس شد .

در حال حاضر این فروشگاه از بزرگترین توزیع کنندگان منابع تغذیه سوئيچینگ و قطعات الکترونیک و نماینده رسمی شرکت Mean well تایوان در کشور می باشد.