ایران مینول
4/2 از 5 رای
آداپتور و مشخصات مهم آداپتور ها در این مقاله به معرفی آداپتور و مشخصات مهم آداپتورها شدت جریان آمپر آداپتورها و ولتاژ خروجی، ورودی و هرتز انواع مختلف آداپتورها می پردازیم به زبان ساده باید گفت که آداپتور وسیله ای است که توانایی تبدیل ولتاژ برق جهت کاهش ولتاژ را دارد.

آداپتور و مشخصات مهم آداپتور ها

جمعه1399.09.21 تعداد بازدید : 12904
آداپتور و مشخصات مهم آداپتور ها

آداپتور چیست ؟

به زبان ساده باید گفت که آداپتور وسیله ای است که توانایی تبدیل ولتاژ برق جهت کاهش ولتاژ را دارد. این دستگاه ولتاژ ورودی ( اصولا 110 ولت تا 220 ولت AC ) را کاهش می‌دهد تا برای دستگاه‌های الکترونیکی قابل استفاده شوند. پس اصولا آداپتورها جریان برق متناوب یا AC مانند برق شهری 220 ولت را به ولتاژ مستقیم DC تبدیل می‌کنند تا به عنوان برق ورودی مطمئن و ایمن برای وسایل الکترونیکی حساس مورد استفاده قرار بگیرند. البته به طور کلی در این موارد می‌توان از باتری هم استفاده نمود اما استفاده از باطری هزینه بالایی دارد و واضحه که استفاده از آداپتور در مدت زمان اقتصادی‌تر از باتری DC خواهد بود.

آداپتور دارای 2 مولفه بسیار مهم است
ولتاژ خروجی و شدت جریان یا همان آمپر.
انواع آداپتور می‌توانند شامل آداپتورهای 3 ولت تا 48 ولت با شدت جریان‌هایی از 300 میلی‌آمپر تا 50 آمپر باشند.

از Adapter که اصولا منبع تغذیه AC-DC است و مبدل الکتریکی به‌شمار می‌آید به‌عنوان منبع تغذیه لوازم الکترونیکی که دارای منبع تغذیه درونی نیستند استفاده می‌شود. در واقع منبع تغذیه داخلی وسایل برقی و الکتریکی و… با آداپتورها یکسان می باشند یا ساختار یکسانی دارند و همگی جریان متناوب برق شهری را با ولتاژ بالا به جریان مستقیم با ولتاژ پایین تبدیل می‌کنند.

مشخصات مهم آداپتورها ولتاژ و آمپر

همنطور که در بالا کوتاه به ان اشاره شد، این دستگاه شامل دو مشخصه‌ی بسیار مهم است به نام ولت و آمپر. به این معنا که در هنگام خرید آداپتور باید که حتما به ولتاژ دستگاه که معمولا با حرف V نمایش داده می‌‎شود و شدت جریان خروجی یا همان آمپر که با حرف mA یا A نشان داده می‌شود، دقت شود. به طور مثال ممکن است که شما یک مودم ADSL داشته باشید که قبلا دارای منبع تغذیه یا همان آداپتور 12 ولت 1 آمپر بوده که الان به هر دلیلی خراب شده، پس شما باید دقیقا آداپتوری با همین مشخصات را خریداری و جایگزین کنید. یا مثلا ممکن است که دوربین مداربسته شما از آداپتورهای 12V 2A بهره ببرد، پس واضح است که همین کالا را باید تهیه کنید.

ولتاژ خروجی، ورودی و هرتز انواع مختلف آداپتورها

ولتاژ خروجی Output voltage در انواع مختلف آداپتورها می‌تواند از 3 تا 48 ولت باشد. به این معنی که دستگاه برق را با ولتاژ متناوب AC مثلا 220 ولت شهری دریافت کرده و به شما ولتاژهایی مانند 4.5/5/ 6/ 7/ 7.5/ 9/ 10/ 12/ 14/ 15/ 16/ 18/ 18.5/ 19/ 19.5/ 20/ 32/ 36/ 42/ 48/3  را به عنوان ولتاژ کاهش یافته‌ی خروجی ارائه دهد. نکته مهم این است که معمولا باید میزان ولتاژ را دقیق در نظر بگیرید و ابزارهای مختلف به میزان ولتاژ حساس هستند. در نتیجه سعی کنید ولتاژ را دقیق درنظر بگیرید، هرچند گاهی وقت ها باتوجه به کمیاب بودن کالا و یا عدم دسترسی به ولتاژ دلخواه نیاز است که یک ولتاژ نزدیک به ولتاژ مورد نظر تهیه شود

ولتاژ چنین تعریف می شود که اختلاف پتانسیل برقی یا فشار برق میان دو نقطه نیروی الکتریکی است که جریان الکتریکی را میان آن دو نقطه ایجاد می‌کند. ولتاژ ورودی اصولا 110V تا 240V است که مشخصا شامل ولتاژ استاندارد در ایران یعنی 220 ولت شهری می‌شود و فرکانس نیز باید بین 50Hz تا 60 هرتز باشد که مسلما 50 هرتز گزینه مناسب وسایل برقی در ایران می باشد.

شدت جریان آمپر آداپتورها

مشخصه‌ی مهم دیگر بعد از ولتاژ، شدت جریان یا آمپرآداپتورها است. هر وسیله ای یک میزان مشخص نیاز به شدت جریان دارد و هر آداپتوری یک شدت جریان یا آمپر حداکثری دارد. پس این مورد را نیز به یاد داشته باشید. اما نکته‌ای که می‌توان در این زمینه به ان اشاره کرد، این است که اصولا شدت جریان را می‌توانید کمی بالاتر هم در نظر بگیرید و گاهی بهتر است که آمپر منبع تغذیه را حتی عمدا بالاتر در نظر بگیرید. اکثر وسایل ( به جز آن‌هایی که شارژ می‌شود و حساس هستند ) اگر آمپرویا شدت جریان بالاتر از حد مورد نیازشان باشد، فقط به اندازه‌ مورد نیاز جریان می‌کشند و از این بابت مشکلی نخواهد بود.
هم‌چنین مثلا آداپتورهای سوئیچینگ اصولا در استفاده‌های درازمدت مقداری کاهش آمپر خواهند داشت ( بین 10 تا 30 درصد ) پس بالاتر بودن آمپر در واقع آسیب خاصی به بیش‌تر وسایل نمی‌زند.

فیش آداپتور

یکی دیگر از موارد مهم که در زمان خرید باید در نظر داشته باشید اندازه و نوع فیش آداپتورها است. فیش‌ها ممکن است در وسایل گوناگون متفاوت باشند و اندازه‌های گوناگونی داشته باشند. البته یک استاندارد معین برای بیشتر آداپتورها وجود دارد اما برخی از دستگاه‌ها دارای ورودی مادگی کوچکتر یا بزرگتری از حالت استاندارد هستند یا اینکه منفی وسط هستند و.. پس حتما به این مورد هم باید توجه شود.

 برای مشاهده آداپتورها و محصولات ایران مین ول کلیک کنید

لینک مرتبط

برتری‌های آداپتورهای سوئیچینگ در برابر ترانسفورماتورها

شارژر باطری چیست؟

آیا خودروهای الکتریکی مختلف با ولتاژ باتری مشابه نیاز به استفاده از شارژرهای مختلف دارند؟

آداپتور (منبع تغذیه) مناسب دوربین مداربسته

نماینده رسمی فروش محصولات Mean Well در ایران

ایران مین ول در سال ۱۳۷۸ برای خدمت به صنعت رو به رشد الکترونیک در کشور و پاسخگویی به نیاز های روز افزون آن تاسیس شد .

در حال حاضر این فروشگاه از بزرگترین توزیع کنندگان منابع تغذیه سوئيچینگ و قطعات الکترونیک و نماینده رسمی شرکت Mean well تایوان در کشور می باشد.