ایران مینول
5/0 از 1 رای
آیا مقاومت می تواند ولتاژ را کاهش دهد؟ مشاهده می شود که مهمترین نکته برای استفاده از مقاومت برای پایین آمدن ولتاژ ، داشتن یک جریان پایدار است ، در غیر این صورت نمی توان افت ولتاژ روی مقاومت را تعیین کرد. این بدان معناست که نمی توانیم از یک مقاومت برای پایین آوردن باری استفاده کنیم که جریان کاری آن دائماً در حال تغییر است.

آیا مقاومت می تواند ولتاژ را کاهش دهد؟

شنبه1402.05.07 تعداد بازدید : 3721
آیا مقاومت می تواند ولتاژ را کاهش دهد؟

آیا مقاومت می تواند ولتاژ را کاهش دهد؟

یک مقاومت در اتصال سری ، تا زمانی که جریان از آن عبور کند ، افت ولتاژ خواهد داشت. این عملکرد تقسیم ولتاژ مقاومت است. بنابراین می توان از مقاومت برای کاهش ولتاژ استفاده کرد.
مطابق قانون اهم ، افت ولتاژ مقاومت متناسب با مقدار جریان و مقاومت است ، یعنی: U=lxR. با توجه به معنی سوال ، به شرطی که نسبت مقاومت تقسیم کننده به مقاومت بار برابر با نسبت ولتاژ تقسیم شده به ولتاژ بار باشد. به عنوان مثال ، برای تقلیل ولتاژ 24 ولت به 15 ولت ، می توان مقاومت های 9Ω و 15Ω را به صورت سری متصل کرد ، یا اینکه 9KΩ و 15KΩ را می توان به صورت سری متصل کرد و هر دو گروه 9 ولت و 15 ولت را می توان از منبع تغذیه 24 ولت تقسیم کرد. اما دو مجموعه ولتاژ تا این اندازه تقسیم شده توانایی حمل بار را ندارند ، زیرا دخالت بار برابر است با افزودن یک مقاومت دیگر و تعادل اصلی شکسته می شود. بنابراین ، بار و مقاومت تقسیم ولتاژ اصلی باید با هم جمع شوند تا ملاحظات کلی برای بدست آوردن ولتاژ مورد نیاز فراهم شود. به این ترتیب دستگاه برقی 15 ولت موضوع سوال با اندازه گیری جریان معادل مقاومت است. به عنوان مثال ، اگر جریان این دستگاه الکتریکی 0.1A باشد ، مقاومت داخلی آن 15V / 0.1A=150Ω است ، بنابراین یک مقاومت 90Ω را به صورت سری با آن وصل کنید تا ولتاژ 15 ولت دریافت کند.
مشاهده می شود که مهمترین نکته برای استفاده از مقاومت برای پایین آمدن ولتاژ ، داشتن یک جریان پایدار است ، در غیر این صورت نمی توان افت ولتاژ روی مقاومت را تعیین کرد. این بدان معناست که نمی توانیم از یک مقاومت برای پایین آوردن باری استفاده کنیم که جریان کاری آن دائماً در حال تغییر است.
جریان الکتریکی باید پایدار باشد. به عنوان مثال ، موتورها ، صدا و ... نمی توانند از مقاومت برای پایین آمدن ولتاژ استفاده کنند. در غیر این صورت ، هنگامی که بار کم است ، مقاومت تقسیم ولتاژ اثر کاهش ولتاژ خود را از دست می دهد ، که ممکن است دستگاه را بسوزاند


چگونه مقاومت باعث افت ولتاژ میشود ؟

هر گاه مقاومتی بر سر راه یک مدار قرار بگیرد باعث محدود کردن (کاهش دادن ) جریان عبوری از آن مدار میشود .
فرض کنید در یک مدار،جریان عبوری از مقاومت 6 آمپر است.بعد یک مقاومت ۲ اهم دیگر نیز به مدار اضافه میکنیم،
طبق قانون اهم چون مقاومت دوبرابر شد جریان نصف میشود (مقاومت/ولتاژ=جریان) 

طبق قانون اهم جریان الکتریکی (I) که در مدار جریان دارد با ولتاژ (V) متناسب و با مقاومت (R) نسبت معکوس دارد. ... به همین ترتیب افزایش مقاومت مدار در صورت عدم تغییر ولتاژ باعث کاهش جریان جریان می شود.

هر چه مقاومت بزرگتر باشد ، انرژی بیشتری توسط آن مقاومت مصرف می شود و افت ولتاژ در آن مقاومت بیشتر می شود. از قانون اهم می توان برای بررسی افت ولتاژ استفاده کرد.

رابطه بین جریان، ولتاژ و مقاومت با قانون اهم بیان می شود. این بیان می کند که جریان جاری در مدار با ولتاژ اعمال شده نسبت مستقیم و با مقاومت مدار نسبت معکوس دارد، مشروط بر اینکه دما ثابت بماند.

مقاومت ها جریان الکترون ها را محدود می کنند و جریان را کاهش می دهند . ولتاژ با اختلاف انرژی پتانسیل در مقاومت ایجاد می شود.
علل افت ولتاژ افت بیش از حد به دلیل افزایش مقاومت در مدار است که معمولاً به دلیل افزایش بار یا انرژی مورد استفاده برای تغذیه چراغ های الکتریکی به شکل اتصالات اضافی، قطعات یا هادی های با مقاومت بالا ایجاد می شود.


چه عواملی بر مقاومت و ولتاژ تأثیر می گذارد؟

چهار عامل بر مقاومت تاثیر می گذارد که عبارتند از: دما، طول سیم، سطح مقطع سیم و ماهیت ماده .

 

اگر افت ولتاژ خیلی زیاد باشد چه اتفاقی می افتد؟

افت بیش از حد ولتاژ در مدار می تواند باعث سوسو زدن یا سوختن کم نور چراغ ها، گرمای ضعیف بخاری ها و داغ شدن موتورها از حد معمول و سوختن شود . این شرایط باعث می شود که بار با فشار کمتری به جریان فشار وارد کند، سخت تر کار کند.


چگونه می توان افت ولتاژ را کنترل کرد؟

کاهش دمای هادی در مورد جریان برق، دمای بالای هادی ها در برابر جریان مقاومت کرده و باعث افزایش درصد افت ولتاژ می شود. ...
کاهش طول هادی ...
افزایش مقدار/اندازه هادی ها. ...
کاهش بار قدرت

 

نماینده رسمی فروش محصولات Mean Well در ایران

ایران مین ول در سال ۱۳۷۸ برای خدمت به صنعت رو به رشد الکترونیک در کشور و پاسخگویی به نیاز های روز افزون آن تاسیس شد .

در حال حاضر این فروشگاه از بزرگترین توزیع کنندگان منابع تغذیه سوئيچینگ و قطعات الکترونیک و نماینده رسمی شرکت Mean well تایوان در کشور می باشد.