ایران مینول
5/0 از 1 رای
نویز منبع تغذیه کاهش نویز منابع تغذيه از جمله مسایل مهمی است که امروزه باید به آن توجه کرد. یک منبع تغذیه‌ دقیق و با نویز کم هنگام بررسی و تحلیل و تست مدارات الکترونیک اهمیت بسیار زیادی دارد پس کاهش نویز منابع در مدار نیز اهمیت زیادی خواهد داشت

نویز منبع تغذیه

چهارشنبه1401.07.06 تعداد بازدید : 689
نویز منبع تغذیه

کاهش نویز منابع تغذيه  از جمله  مسایل مهمی است  که امروزه باید به آن توجه کرد. یک منبع تغذیه‌ دقیق و با نویز کم هنگام بررسی و تحلیل و تست مدارات الکترونیک اهمیت بسیار زیادی دارد پس  کاهش نویز منابع در مدار نیز اهمیت زیادی خواهد داشت

منابع تغذیه سوییچینگ و اثر نویز آن ها

منابع تغذيه سوئيچينگ بدليل برتری های زيادی كه دارند، محبوبيت زيادی پيدا كرده اند و به عنوان جزء اصلی هر نوع دستگاهی كه نياز به تغذيه دارد، بكار می روند. اما با وجود اين همه برتری، يك ایراد اساسی نيز در اين منابع تغذيه وجود دارد که آن توليد نويز با فركانس بالا می باشد كه بدليل كليدزنی سريع رگولاتورهای مبدل قدرت با توان های فوق العاده زياد و قطع و وصل سريع جريان ، بوجود می آيند. 
همچنين تلفات كليد زنی در زمان روشن كردن و يا خاموش كردن ترانزيستور ها نيز يكی از دلايل ايجاد امواج الكترومغناطيسی می باشد، كه در هوا منتشر شده و از آنجايی كه دارای هارمونيك های با فركانس بالايی هستند، بعنوان امواج الكترومغناطيسی مخرب عمل می كنند و روی سيستمهای مخابراتی اثرات نامطلوب می گذارند.

 

نویز منبع تغذیه

در بيشتر كاربردها، لازم است كه نويز را در خارج از منبع تغديه فيلتر كنند و از انتشار آن با استفاده ازپرده های فلزی محافظی كه بر روی دستگاه كشيده می شود، جلوگيری شود.
به همين علت منابع تغذيه سوئيچينگ را باید بوسیله جعبه های فلزی پوشاند تا از انتشار امواج الكترومغناطيسی در محيط، توسط منبع تغذيه سوئيچينگ جلوگيری به عمل اید. برای مثال می توان به منابع تغذيه سوئيچينگ در كامپيوترهای شخصی اشاره كرد كه در يك جعبه فلزی از آن محافظت می شود، که بتوان تا حد ممكن از تداخل الكترومغناطيسی توسط منبع تغذيه سوئيچينگ جلوگيری نمود. هم چنين در ساخت و طراحی منابع تغذيه سوئيچينگ بايد دقت شود كه با بكار گرفتن روش های مناسب و کارامد، امواج الكترومغناطيسی را كه در فضای اطراف منتشر می شوند كاهش داد.

براي درك بهتر چگونگی ايجاد تداخل امواج الكترومغناطيسی به يك مثال ساده اکتفا می كنیم. در مداری متشکل از یک منبع dc، یک کليد و یک مقاومت که بطور سری با هم بسته شده باشند، با باز بودن كليد فقط يك ميدان ثابت الكتريكی بين سيم رفت و سيم برگشت ايجاد می شود.
با بستن كليد علاوه بر ميدان الكتريكی بين دو سيم، يك ميدان حلقوی مغناطيسی ناشی از عبور جريان از درون سيم نيز بوجود می آيد.

حال اگر عمل قطع و وصل كليد با سرعت زياد انجام شود يك موج الكترومغناطيسی كه متغير با زمان نيز می باشد ايجاد می شود و می تواند براحتی در فضای اطراف سيمها منتشر شود. هر چه سرعت كليدزنی بيشتر باشد، امواج الكترومغناطيسی توليدی دارای فركانس بيشتری می شود و براحتی و با انرژی كمتری می تواند در شعاع بيشتری در فضا انتشار يابد. در يك مدار ساده منبع تغذيه سوئيچينگ نيز با قطع و وصل جريان، يك مولد امواج الكترومغناطيسی است.

 

عموما، نویز تولید شده توسط تنظیم کننده‌های ولتاژ تصادفی می باشد. بنابراین، می‌توانید از روش میانگین‌سازی (یک روش کاهش نویز) برای کاهش نویز و تحمل ولتاژ خروجی استفاده کنید. در بهترین حالت ، شما باید این روش را روی تعداد نامحدودی از منابع ولتاژ اعمال کنید، اما در تعداد کمی از تنظیم کننده‌های ولتاژ نیز کار می‌کند. در اینجا شاهد راه‌حلی بر اساس این روش خواهیم بود.

منابع تغذیه سوئیچینگ که دارای بازدهی مناسبی می باشند، می توانند از خود نویزهای صوتی در محدوده شنوایی انسان تولید کنند. این صداها می تواند برای کاربر این ابهام را بوجود بیاورد که منبع تغذیه دارای نقص می باشد چون به ظاهر منابع تغذیه سوئیچینگ المان متحرک ندارند، نباید دلیلی برای تولید این نویز صوتی وجود داشته باشد.
معمولاً در بیشتر منابع تغذیه، این پدیده کاملاً متداول است که اصولا همراه با تولید صدای هوم با فرکانس پایین است که معمولاً در باند بین ۱۰۰ تا ۱۲۰ هرتز قرار دارد. اگرچه بیشتر صداهای صوتی تولید شده توسط منابع تغذیه سوئیچینگ نباید باعث نگرانی شوند، اما درک و شناسایی علت احتمالی این قضیه مهم است، بنابراین می توان راه حل هایی برای مقابله با آن ارائه داد.

 

نماینده رسمی فروش محصولات Mean Well در ایران

ایران مین ول در سال ۱۳۷۸ برای خدمت به صنعت رو به رشد الکترونیک در کشور و پاسخگویی به نیاز های روز افزون آن تاسیس شد .

در حال حاضر این فروشگاه از بزرگترین توزیع کنندگان منابع تغذیه سوئيچینگ و قطعات الکترونیک و نماینده رسمی شرکت Mean well تایوان در کشور می باشد.