ایران مینول
5/0 از 1 رای
چگونه افت ولتاژ را جبران کنیم؟ حالا که در مقاله های گذشته با افت ولتاژ و دلایل ان اشنا شدیم در این مقاله می توانید با استفاده از راه هایی که در ادامه برایتان خواهیم گفت از به وجود آمدن آسیب جدی به وسیله و ایجاد زیان مالی جلوگیری کنید.

چگونه افت ولتاژ را جبران کنیم؟

يکشنبه1402.05.29 تعداد بازدید : 878
چگونه افت ولتاژ را جبران کنیم؟

چگونه افت ولتاژ را جبران کنیم؟

حالا که در مقاله های گذشته با افت ولتاژ و دلایل ان اشنا شدیم در این مقاله می توانید با استفاده از راه هایی که در ادامه برایتان خواهیم گفت از به وجود آمدن آسیب جدی به وسیله و ایجاد زیان مالی جلوگیری کنید.
همانطور که اشاره شد مواجه شدن با افت ولتاژ برق در سیستم‌ها و تأسیسات برقی اجتناب‌ناپذیر است به همین دلیل باید راهکارهایی را برای پیشگیری و جلوگیری از این اتفاق و وارد شدن آسیب به تجهیزات گرفت. یکی از مهم‌ترین راه‌های جلوگیری از افت ولتاژ و وارد شدن صدمه به وسایل مختلف در اثر این اتفاق، استفاده از ترانس‌های برق و استابلایزر است.
صفر کردن کامل میزان افت ولتاژ در صورتی ممکن خواهد شد که مقاومت سیم ها را صفر کنید اما پر واضح است که این موضوع از نظر عملی امکان پذیر نخواهد بود.
اما می توانید مقدار آن را تا حد مجاز کاهش دهید.
حالا این سوال پیش می آید که حد مجاز را چگونه باید تعیین کنید؟
اصولاد در طراحی وسایل الکترونیکی مقداری تلورانس برای تغییر ولتاژ به صورت مجاز در نظر می گیرند بدین معنی که اگر ولتاژ در این محدوده مجاز تغییر کند دستگاه دچار اختلال نشود.
از همین ویژگی می توانیم به منظور تعیین درصد مجاز افت ولتاژ استفاده کنیم.
در شبکه های توزیع برق نیز به طور کلی مقدار مجاز را 5  درصد ولتاژ کل مدار در ابتدای خط در نظر می گیرند که از این مقدار نیم درصد مربوط به ادارات برق است که نباید بیشتر از این مقدار را افت داشته باشند.
پس از آن میزان افت مجاز در مصارف روشنایی یک و نیم درصد و برای مصارف موتوری سه درصد در نظر می گیرند.


یکی از راه های جلوگیری از صدمات افت ولتاژ، استفاده از ترانس های برق خانگی است.
نوسانات برق در شبکه توزیع به صورت لحظه ای اتفاق می افتد بنابراین ترانس برق در کمتر از چند ثانیه این کاهش ولتاژ را جبران خواهد کرد و از آسیب دیدن لوازم برقی جلوگیری خواهد کرد. 
با توجه به این موضوع که نوسانات برق و افت ولتاژ در شبکه توزیع برق به صورت آنی رخ می‌دهد، استفاده از ترانس در کمتر از چند ثانیه از کاهش ولتاژ در مدار جلوگیری کرده و از وارد شدن آسیب به تجهیزات نیز پیشگیری می‌کند


یکی دیگر از راه‌های جلوگیری از افت ولتاژ برق و آسیب دیدن تجهیزات و دستگاه‌های برقی، استفاده از محافظ برق است. استفاده از محافظ‌های برق مزایای متعددی دارد که یکی از مهم‌ترین برتری آن، قیمت مناسب و مقرون به صرفه آن نسبت به سایر روش‌ها است که امکان استفاده از آن را توسط عموم افراد جامعه امکان‌پذیر می‌کند. اما به عنوان مهم‌ترین عیب محافظ‌های برق می‌توان به قطع برق در زمان نوسان و افت ولتاژ اشاره کرد. در واقع این دستگاه‌ها در صورتی که نوسان یا افت در سیستم حس کنند برای جلوگیری وارد شدن آسیب بلافاصله جریان برق را قطع می‌کنند. زمانی که شرایط به حالت عادی بازگردد محافظ‌های برق پس از گذشت چند ثانیه تا چند دقیقه، مجدد برق را وصل می‌کنند. به همین دلیل از این ابزار در مکان‌هایی که نباید برق آن‌ها قطع شود نمی‌توان استفاده کرد. 

محافظت مدار در برابر اتصال کوتاه یا اضافه جریان نیز یکی دیگر از راه های مبارزه با ایجاد افت ولتاژ در مدار است.

قرار دادن یک رگولاتور ولتاژ در مدارالکترونیکی به تنظیم ولتاژ ثابت مدار کمک خواهد کرد و به این صورت دیگر شاهد افت ولتاژ در مدار نخواهید بود.

جبران افت ولتاژ با خازن

رایج‌ ترین کاربرد خازن‌ها ذخیره انرژی، تهویه نیرو، فیلتر نویز الکترونیکی، سنجش از راه دور و پردازش سیگنال است. با توجه به اینکه خازن‌ها یک المان مهم و همه کاره برای کاربردهای مختلف هستند، در طیف وسیعی از صنایع مورد استفاده قرار می‌گیرند.
خازن‌ها امکان افزایش ولتاژ را فراهم می‌کنند که بخشی از افت ناشی از بارهای سیستم را جبران می‌کند. خازن‌ها می‌توانند ولتاژ مدار را تنظیم کنند و در صورت نصب و انتخاب صحیح و کنترل شده به طور قابل توجهی عملکرد مدارهای توزیع را بهبود می‌بخشند. 
خوب می دانید که کاربرد خازن ها در مدارات الکترونیکی ذخیره ولتاژ است و به همین علت خازن ها شبیه به باتری عمل می کنند که همین امر سبب جلوگیری افت ولتاژ در بخش های مختلف یک مدار می شوند.

به زبان ساده تر اجازه نمی دهد که نویز الکترونیکی در مدار ایجاد شود.
افرادی که مدارات الکترونیکی را طراحی می کنند به خوبی با انتخاب نوع خازن مناسب آشنایی دارند و
به درستی می دانند که در کجای یک مدار بستگی به طراحی مدار و نوع کارکرد مدار، چه خازنی باید مورد استفاده قرار بگیرد.


علت افت ولتاژ در شبکه توزیع

افت ولتاژ در مدار الکتریکی اصولا زمانی اتفاق می‌افتد که جریانی از کابل عبور می‌کند. مقاومت یا امپدانس جریان با عناصر غیرفعال در مدارها از جمله کابل‌ها، کنتاکت‌ها و کانکتورها بر سطح افت ولتاژ تأثیر می‌گذارند. هر چه مدار یا طول کابل بیشتر باشد افت ولتاژ بیشتر می‌شود. افت ولتاژ بر عملکرد دستگاه‌ها برقی اثر می‌گذارد و عمر مفید آنها را کاهش می‌دهد. برای جبران افت ولتاژ، بهتر است از کابل‌هایی با سطح مقطع بزرگ‌تر استفاده شود که مقاومت/امپدانس کمتری در برابر عبور جریان دارند.

 

نماینده رسمی فروش محصولات Mean Well در ایران

ایران مین ول در سال ۱۳۷۸ برای خدمت به صنعت رو به رشد الکترونیک در کشور و پاسخگویی به نیاز های روز افزون آن تاسیس شد .

در حال حاضر این فروشگاه از بزرگترین توزیع کنندگان منابع تغذیه سوئيچینگ و قطعات الکترونیک و نماینده رسمی شرکت Mean well تایوان در کشور می باشد.