ایران مینول
5/0 از 1 رای
تعیین محدوده ولتاژ درایور LED انتخاب یک درایور LED با محدوده عملیاتی ولتاژ مناسب (منطقه جریان ثابت) ممکن است نسبتاً آسان به نظر برسد، اما این مقاله توضیح خواهد داد که آنقدرها هم ساده نیست. اولاً، باید متوجه شد که ولتاژهای جلو LED از قالبی به قالب دیگر یکسان نیستند. همچنین، ولتاژ LED زمانی که دمای محل اتصال بالا یا پایین می‌رود تغییر می‌کند. از آنجایی که کارکرد صحیح درایور برای عملکرد و قابلیت اطمینان لامپ بسیار مهم است، بهتر است جزئیات این عوامل را که بر ولتاژ LED تأثیر می‌گذارند بررسی کنیم

تعیین محدوده ولتاژ درایور LED

يکشنبه1402.02.17 تعداد بازدید : 1495
تعیین محدوده ولتاژ درایور LED

تعیین محدوده ولتاژ درایور LED صحیح برای یک کاربرد LED


انتخاب یک درایور LED با محدوده عملیاتی ولتاژ مناسب (منطقه جریان ثابت) ممکن است نسبتاً آسان به نظر برسد، اما این مقاله توضیح خواهد داد که آنقدرها هم ساده نیست. اولاً، باید متوجه شد که ولتاژهای جلو LED از قالبی به قالب دیگر یکسان نیستند. همچنین، ولتاژ LED زمانی که دمای محل اتصال بالا یا پایین می‌رود تغییر می‌کند. از آنجایی که کارکرد صحیح درایور برای عملکرد و قابلیت اطمینان لامپ بسیار مهم است، بهتر است جزئیات این عوامل را که بر ولتاژ LED تأثیر می‌گذارند بررسی کنیم. این مقاله نگرانی‌های معمول ولتاژهای LED و نحوه تعیین صحیح حاشیه مورد نیاز برای ولتاژ درایور LED را توضیح می‌دهد. همچنین پیشنهاد می‌کند به دنبال یک عملکرد جدید در برخی از درایورهای ال ای دی جدید باشید که می‌تواند با افزایش موقت ولتاژ خروجی کار کند تا مشکل ولتاژ بالای ال ای دی در دمای بسیار پایین را دور بزند.
طراحی یک لامپ LED یک کار مهندسی چند بعدی است که شامل نگرانی های طراحی نوری، حرارتی و الکتریکی است. برای دستیابی به هدف مورد نیاز نوری، ابتدا نوع و مقدار LED و جریان محرک آن تصمیم گیری می شود. بسته به ملاحظات ایمنی خاص و/یا رویکرد طراحی مدولار شده، تعداد خاصی از LED ها در یک رشته قرار می گیرند و بقیه به صورت موازی. هنگامی که این عوامل تعریف می شوند، اولین تخمین ولتاژ کاری LED را می توان با ضرب تعداد LED ها در یک رشته در ولتاژ معمولی رو به جلو (Vforward) این LED انجام داد.


Vforward_total = Vforward x Num/String

محاسبه فوق تصوری تقریبی در مورد محدوده ولتاژ عملیاتی ارائه می دهد و همراه با جریان محرک تعیین شده، توان مورد نیاز را می شناسیم. با این حال، این عدد یک مقدار مطلق نیست و برای اطمینان از طراحی صحیح الکتریکی مناسب نیست. برای ایجاد نگرانی طراحی در مورد ولتاژ LED باید با
1) مشخصه V-I
2) تغییرات تولید  
3) ضریب دما در نظر گرفته شود.


ویژگی های LED V/I

برای یک LED ایده آل، ولتاژ رو به جلو با افزایش جریان تغییر نمی کند. در واقع، ولتاژ رو به جلو با جریان تغییر می کند، و مهم است که ولتاژ LED را بر اساس جریان طراحی شده واقعی به جای مراجعه به شرایط تست استاندارد مشخصات بررسی کنید.
در مثال زیر، مشخصات نشان می دهد که ولتاژ معمولی LED 3.2 ولت است. اگر LED در 350 میلی آمپر استفاده نمی شود بلکه 1 آمپر است، به جای 3.2V/LED، ولتاژ واقعی LED معمولی 3.8V/LED است. این اختلاف 0.6 ولت می تواند منجر به نتیجه بسیار متفاوتی شود که تعداد زیادی LED به صورت سری قرار بگیرند. علاوه بر این، اگر درایور LED دارای جریان ریپلی بالایی باشد که منجر به جریان اوج بالاتر از 1 آمپر می شود، وضعیت می تواند حتی بدتر شود و در نتیجه ولتاژ پیک از 3.8 ولت بیشتر شود.


تحمل تولید LED

ولتاژهای جلو LED در هر قالب به دلیل رانش فرآیند تغییر می کند. یک تولید بالغ باید تحمل کمتری را ایجاد کند که منجر به توزیع نرمال شود .تحمل ولتاژ معمولی به دلیل تغییرات تولید کمتر از 10% است که می تواند به طور غیرمستقیم از نسبت حداکثر به معمولی در ولتاژ رو به جلو معمولی در صفحه داده LED بدست آید .از سوی دیگر، داده های تولید مانند توزیع ولتاژ پیشرو واقعی ممکن است باید مستقیماً با سازنده LED بررسی شود.
اگرچه حداکثر/حداقل مطلق +/- 10٪ است، از نظر آماری، هرچه ال ای دی های سری بیشتری متصل شوند، احتمال بیشتری وجود دارد که ولتاژ پیشروی ترکیبی در اطراف مقدار ولتاژ معمولی قرار گیرد. توصیه می شود برای ایجاد اتاق سر ولتاژ، حاشیه 10٪ نسبت به ولتاژ معمولی ایمن در نظر گرفته شود. حاشیه بالاتری را نیز می توان در نظر گرفت که راننده را در شرایط کاری بهتر قرار می دهد و طول عمر راننده را افزایش می دهد.


LED Vf در مقابل دما

ولتاژ جلو LED دارای ضریب دمایی منفی است، به این معنی که هر چه دما بالاتر باشد ولتاژ جلو کمتر است. از آنجایی که LED یک عنصر خودگرم کننده است، با طراحی حرارتی مناسب لامپ، دمای کار مداوم و ولتاژ کار LED معمولاً کاملاً پایدار است. بدترین حالت زمانی است که لامپ در دمای پایین روشن می شود. برای تخمین ولتاژ اضافی مورد نیاز در دمای پایین، مشخصات LED یک منحنی V-T معمولی را مطابق با شرایط تست استاندارد (به عنوان مثال 350 میلی آمپر) ارائه می دهد. بسیاری از تولیدکنندگان نیز ابزار نرم افزاری برای بررسی ولتاژ با توجه به پارامترهای متغیر مانند دمای اتصال (Tj)، جریان رانندگی و غیره ارائه می دهند.


می‌تواند به دلیل دمای پایین و ولتاژ مورد نیاز به دلیل تحمل تولید یا اختلاف جریان، تفاوت چشمگیری در ولتاژ مورد نیاز وجود داشته باشد. در مورد اول، ولتاژ مورد نیاز فقط موقتی است و بنابراین اتاق سر ولتاژ نیازی به رزرو دائمی ندارد.
در بازار، برخی از درایورهای LED پیشرفته مجهز به عملکرد تطبیقی ولتاژ برای مقابله با نیاز ولتاژ کوتاه مدت وجود دارد.
به عنوان مثال، HLG-480H-C Mean Well دارای عملکرد «تطبیقی با محیط» است که می‌تواند به طور خودکار جریان خروجی خود را کاهش دهد تا ولتاژ خروجی بالاتری را مبادله کند و در عین حال کل توان خروجی را در رتبه‌بندی مشخصات نگه دارد. با روشن شدن لامپ و گرم شدن تدریجی لامپ، ولتاژ به سطح عادی کاهش می یابد و سپس جریان نیز به مقدار اولیه طراحی شده باز می گردد. عملکرد سازگار با محیط 20% ولتاژ اضافی اتاق سر نسبت به درایور LED معمولی فراهم می کند. HLG-480H-C1400 که در ولتاژ 171 تا 343 ولت کار می کند، می تواند به طور موقت به 412 ولت افزایش یابد تا اطمینان حاصل شود که لامپ ها در دمای بسیار پایین (به عنوان مثال -40 درجه سانتیگراد) راه اندازی موفق خواهند شد.

نماینده رسمی فروش محصولات Mean Well در ایران

ایران مین ول در سال ۱۳۷۸ برای خدمت به صنعت رو به رشد الکترونیک در کشور و پاسخگویی به نیاز های روز افزون آن تاسیس شد .

در حال حاضر این فروشگاه از بزرگترین توزیع کنندگان منابع تغذیه سوئيچینگ و قطعات الکترونیک و نماینده رسمی شرکت Mean well تایوان در کشور می باشد.