ایران مینول
5/0 از 1 رای
نحوه محاسبه طول عمر درایور LED خازن الکترولیتی طول عمر منبع تغذیه را تعیین می کند. در حالی که خود LED ها بسیار قابل اعتماد هستند و طول عمر بالایی دارند، درایور LED آن آسیب پذیرتر است. شرایط استثنایی، مانند شوک صاعقه و افزایش ولتاژ ممکن است به درایورهای LED آسیب برساند.

نحوه محاسبه طول عمر درایور LED

دوشنبه1402.03.01 تعداد بازدید : 365
نحوه محاسبه طول عمر درایور LED

نحوه محاسبه طول عمر درایور LED

خازن الکترولیتی طول عمر منبع تغذیه را تعیین می کند.
در حالی که خود LED ها بسیار قابل اعتماد هستند و طول عمر بالایی دارند، درایور LED آن آسیب پذیرتر است. شرایط استثنایی، مانند شوک صاعقه و افزایش ولتاژ ممکن است به درایورهای LED آسیب برساند. برخی از چراغ‌های ال‌ای‌دی ارزان‌قیمتی که در بازار پیدا می‌کنید  به دلیل استفاده از منابع تغذیه ارزان قیمت‌شان بسیار ارزان است  ممکن است در چند ماه اول شروع به چشمک زدن یا سوختن کنند. اینها به این دلیل رخ می دهند که آنها ترانسفورماتور یا ماسفت بدی دارند که به سرعت می سوزند یا مدیریت حرارتی آنها ضعیف می باشد.


برای یک منبع تغذیه ال ای دی با کیفیت خوب که در شرایط عادی استفاده می شود، طول عمر آن توسط خازن الکترولیتی آن تعیین می شود.

یک خازن الکترولیتی که الکترولیت آن تمام می شود، دلیل عمده یک منبع تغذیه خاموش است.

 

منبع تغذیه LED در دمای بالا کار می کند. هر چه دما بالاتر باشد، الکترولیت داخل سریعتر تبخیر می شود و بالعکس. هر برند خازن های با کیفیت متفاوتی تولید می کند. به عنوان مثال، خازن الکترولیتی Rubycon، که معمولاً در منابع تغذیه ال ای دی با کیفیت بالا استفاده می شود، دارای عمر نامی 10000 ساعت در دمای 105 درجه سانتیگراد است. طبق قانون تبخیر الکترولیت، با کاهش دما هر 10 درجه سانتیگراد، عمر خازن دو برابر می شود. بنابراین، خازن الکترولیتی Rubycon دارای 40000 ساعت عمر در دمای 85 درجه سانتیگراد است.

چراغ LED صنعتی INDUAL و نور 150 واتی LED بالا هر دو از منابع تغذیه سری Meanwell HLG استفاده می کنند. خازن های الکترولیتی از Rubycon هستند. یک تولید کننده منبع تغذیه LED مبتنی بر شنژن، منابع تغذیه مورد استفاده در چراغ های لوله LED 120 و 60 سانتی متری ما را طراحی می کند. خازن های الکترولیتی از SAMXON هستند که دارای عمر 7000 ساعتی در دمای 105 درجه سانتیگراد هستند. خازن الکترولیتی Beryl که معمولاً توسط بسیاری از تولیدکنندگان منبع تغذیه LED چینی استفاده می شود، دارای عمر نامی 5000 ساعت است.

نحوه محاسبه دمای کاری خازن الکترولیتی

با در نظر گرفتن منبع تغذیه Mean Well HLG-80H که به عنوان مثال در INDUAL استفاده می شود، 2 پارامتر Tc = 80℃ و Ta = 60℃ روی برچسب آن چاپ شده است. Ta به دمای محیط در شرایط استفاده استاندارد منبع تغذیه اشاره دارد که 60 درجه است. Tc به دمای سطح بدنه منبع تغذیه اشاره دارد که 80 درجه سانتیگراد است.

 

فاصله 20 ℃ بین Ta و Tc افزایش دمای ثابت منبع تغذیه است، به این معنی که سطح منبع تغذیه همیشه 20 درجه بالاتر از دمای محیط است.

با در نظر گرفتن INDUAL به عنوان مثال، سطح لامپ دارای افزایش دمای ثابت 20 درجه است. اگر دمای محیط 35 درجه سانتیگراد باشد، سطح چراغ 35 + 20 = 55 درجه سانتیگراد است. دمای محیط داخلی ظرف منبع تغذیه حدود 5 درجه بالاتر از سطح آن است و افزایش دمای منبع تغذیه 20 درجه سانتیگراد است. یک چسب هدایت حرارتی وجود دارد که مدار را در داخل منبع تغذیه احاطه کرده است و داغترین خازن الکترولیتی 5 درجه بالاتر از دمای سطح منبع تغذیه است.

بنابراین، هنگامی که INDUAL در دمای محیط 35 درجه سانتیگراد کار می کند، دمای خازن الکترولیتی برابر با 35 + 20 + 5 + 20 + 5 = 85 درجه سانتیگراد است. منبع تغذیه 40000 ساعت طول عمر دارد.

 

اگر دمای داخل لامپ بالاتر از استاندارد Ta = 60 درجه منبع تغذیه باشد، داغترین خازن الکترولیتی بالاتر از 85 درجه سانتیگراد می رود. سپس طول عمر آن کمتر از 40000 ساعت می شود.

 

از آنجایی که LED بخشی از خانواده دستگاه های نیمه هادی حالت جامد است، هنگامی که به درستی طراحی شود، طول عمر و قابلیت اطمینان عالی دارد. طول عمر LED معمولا بین 50000 تا 100000 ساعت است. این از طول عمر دستگاه روشنایی سنتی (1000 تا 10000 ساعت) با اختلاف زیادی بیشتر است. توجه بیشتری باید به خنک کردن LED و طراحی درایور ال ای دی داده شود، در غیر این صورت خطر خرابی زودهنگام و تسریع کاهش درخشندگی وجود دارد (به شکل 1.2 مراجعه کنید). کلید دستیابی به صرفه جویی در انرژی، راندمان بالا و طول عمر طولانی، انتخاب یک روش منبع تغذیه/درایو مناسب و ارائه خنک کننده مناسب برای LED ها است.

نماینده رسمی فروش محصولات Mean Well در ایران

ایران مین ول در سال ۱۳۷۸ برای خدمت به صنعت رو به رشد الکترونیک در کشور و پاسخگویی به نیاز های روز افزون آن تاسیس شد .

در حال حاضر این فروشگاه از بزرگترین توزیع کنندگان منابع تغذیه سوئيچینگ و قطعات الکترونیک و نماینده رسمی شرکت Mean well تایوان در کشور می باشد.