ایران مینول
5/0 از 1 رای
دمای درایور LED بیشتر وسایل روشنایی و الکتریکی که در منزل استفاده می‏کنیم نیاز به مولدی برای تبدیل جریان مستقیم به جریان متناوب دارند. مبدل ها دارای ساختار داخلی‏ متفاوتی هستند. یکسری جریان ثابت هستند و گونه دیگر تبدیل ‏کننده جریان ثابت هستند. تبدیل‏ کننده ‏ها به چند دسته تقسیم‏ بندی می‏شوند که می‏توانیم به منابع تغذیه، درایورهای سوئیچینگ، درایورهای بردی و… اشاره کنیم.

دمای درایور LED

دوشنبه1402.01.28 تعداد بازدید : 437
دمای درایور LED


بیشتر وسایل روشنایی و الکتریکی که در منزل استفاده می‏کنیم نیاز به مولدی برای تبدیل جریان مستقیم به جریان متناوب دارند. مبدل ها دارای ساختار داخلی‏ متفاوتی هستند. یکسری جریان ثابت هستند و گونه دیگر تبدیل ‏کننده جریان ثابت هستند. تبدیل‏ کننده ‏ها به چند دسته تقسیم‏ بندی می‏شوند که می‏توانیم به منابع تغذیه، درایورهای سوئیچینگ، درایورهای بردی و… اشاره کنیم.


درایورهای بردی در دو نوع باروکش و بدون روکش می باشند. درایورهایLED  بدون روکش حفاظت محیطی IP ندارند بنابراین رطوبت بیشتر در آنها نفوذ می‏کند اما درایورهای با روکش IP بالاتری دارند. یکی از مهمترین مواردی که موجب خرابی زودهنگام و مصرف بالای برق دستگاه روشنایی  شما می‏شود دما است. هر چه میزان دمای وسایل روشنایی بالاتر باشد میزان برق مصرفی بیشتری خواهند داشت و در نتیجه باعث کاهش توان در وسیله می‏ شود و در مئاردی باعث صدمات جبران ناپذیری به دستگاه می‏گردد. بیشترین دمایی که درایورهای LED می‏توانند تحمل کنند ۷۰ درجه سلسیوس می باشد. انتخاب درایور مناسب برای وسایل روشنایی اهمیت دارد چرا که با استفاده از این درایورها می‏توان جریان و دما را ثابت نگه داشت. کار اصلی در درایورهای ال ای دی این است که جریان را ثابت نگه دارند.


اگر بر روی درایورهای LED دقت کنید دو واژه TC Point و Operation Temperature نوشته شده است. TC Point نشان‏ دهنده بیشترین دمای داخلی است که ال ای دی میتواند تحمل کند. بنابراین هر چه دمای ال ای دی از TC Point کمتر باشد عمر قطعه بیشتر خواهد بود. و واژه Operation Temperature نشان‏ دهنده دمایی است که درایور LED می‏تواند در آن محدوده کار کند. این دما معمولاً بین ۲۰- تا ۵۰+ می باشد.
امروزه در اکثر وسایل روشنایی کاربرد LED را مشاهده می‏کنیم ال ای دی ها به دلیل ساختار ساده و طول عمر خوب و مصرف کمی که دارند مورد استقبال تولید کنندگان وسایل روشنایی و خریداران قرار گرفته اند. لامپ‏های LED نسبت به لامپ‏های رشته‏ای و لامپ‏های CFL مصرف خیلی پایین‏تر و دمای پایینی را نیز تولید می‏کنند. درایورهای Led همان منابع تغذیه آنها محسوب می‏شود. درایور Led برق مورد نیاز LED را فراهم می‏کند.


وظیفه اصلی درایورها تبدیل جریان‏هایی با ولتاژ بالا به جریان‏هایی با ولتاز پایین می‏باشد. ولتاژی که درایورهای LED براساس آن کار می‏کنند بین ۱۲ ولت الی ۲۴ ولت است. درایورهای ال ای دی همچنین از وسیله در برابر نوسانات الکتریکی محافظت می‏کنند و از خرابی وسیله بر اثر نوسانات جلوگیری می کنند. بیشتر درایورهای ساخت کشورمان با جریان برق ۲۲۰ ولت منطبق است و در بازه ۴۰- الی ۴۰+ می باشند. درایورهای LED هم می‏توانند درون دستگاه و هم در بیرون دستگاه قرار بگیرند. در لامپ‏های LED که جایگزین لامپ‏های تنگستنی هستند درایورها در درون وسیله قرار می‏گیرد اما در مواردی که در صورت خرابی درایور نیاز به تعویض آن باشد این قطعه در بیرون دستگاه قرار می‏گیرد.

 

دمای کارکرد درایور LED چقدر است؟

درایور LED 2.4 دارای حداکثر 400 چرخه سوئیچینگ بین دمای چرخه -40 درجه سانتیگراد تا -20 درجه سانتیگراد می باشد. درایور LED 2.5 حداکثر طول عمر 50000 ساعت در دمای ≤ 75 درجه سانتیگراد دارد. درایور LED 2.6 دارای حداکثر طول عمر 100000 ساعت در دمای ≤ 65 درجه سانتیگراد است.

 

حداقل دمای شروع LED چقدر است؟

برخلاف CFL ها، چراغ های LED در دمای حدود 20 درجه هیچ مشکلی برای راه اندازی ندارندهمچنین، از آنجایی که چراغ‌های LED فاقد اجزای شیشه‌ای هستند، می‌توانند در برابر تغییرات شدید دمایی و ناگهانی مقاومت کنند

آیا درایورهای LED قرار است داغ شوند؟

درایورهای ال ای دی در مقابل یک منبع تغذیه معمولی ولتاژ ثابتی را از طریق مدار فراهم می کند. با این حال، با روشن شدن LED ها، به مرور شروع به گرم شدن می کنند. هر چه لامپ ها گرمتر شوند، ولتاژ رو به جلو کمتری ساطع می کنند. در نتیجه، ال ای دی ها جریان بیشتری می کشند و همچنان داغ و داغ تر می شوند تا زمانی که بسوزند

 

علت داغ شدن بیش از حد درایور LED چیست؟

هیت سینک های بی کیفیت یا معیوب می توانند باعث داغ شدن بیش از حد و فرسودگی پنل های LED شوند. اگر درایور پنل LED معیوب باشد، این می تواند پنل را نیز به داغ شدن بیش از حد فراخواند 

 

تقسیم بندی درایورهای LED

درایور LED به سه دسته درایورهای با جریان ثابت، درایورهای با ولتاژ ثابت، و درایورهای با جریان متناوب دسته‏ بندی می‏شوند. درایورهای جریان ثابت، جریان ثابت و ولتاژ در بازه مشخصی در حال تغییر می باشد. در درایورهای با ولتاژ ثابت، ولتاژ ثابت است و برای محصول حداکثر جریان عبوری در نظر گرفته می‏شود. درایورهای جریان متناوب برای وسایلی نظیر لامپ‏ها استفاده می‏شود که جریان ثابت را به جریان متناوب تبدیل می‏کند. از جمله مواردی که در کیفیت درایور LED تأثیرگذار هستند جنس خازن الکترولیتی است برای ساخت درایور به کار رفته است و مورد دوم پاور فکتور(PF)  هر چه جنس این خازن بهتر باشد کیفیت و در نتیجه طول عمر دستگاه بیشتر خواهد بود و هرچه میزان پاور فکتور بیشتر باشد آن دستگاه توان بالاتری خواهد داشت.

 

 

نماینده رسمی فروش محصولات Mean Well در ایران

ایران مین ول در سال ۱۳۷۸ برای خدمت به صنعت رو به رشد الکترونیک در کشور و پاسخگویی به نیاز های روز افزون آن تاسیس شد .

در حال حاضر این فروشگاه از بزرگترین توزیع کنندگان منابع تغذیه سوئيچینگ و قطعات الکترونیک و نماینده رسمی شرکت Mean well تایوان در کشور می باشد.