ایران مینول
5/0 از 2 رای
دلايل و عوامل مهم در انتخاب LED داريورها یکی از مهم ترين سئوالاتى که در زمان استفاده از ال ای دی ها مخصوصا ال ای دی های پاور مطرح می شود این است که چرا لزوما باید از ال ای دی درایور برای درایو کردن این نوع ال ای دی ها استفاده کرد و معايب استفاده از سوئچینگ پاورها یا آدابتورها در این مورد چیست؟

دلايل و عوامل مهم در انتخاب LED داريورها

چهارشنبه1399.06.12 تعداد بازدید : 1622
دلايل و عوامل مهم در انتخاب LED داريورها

یکی از مهم ترين سئوالاتى که در زمان استفاده از ال ای دی ها مخصوصا ال ای دی های پاور مطرح می شود این است که چرا لزوما باید از ال ای دی درایور برای درایو کردن این نوع ال ای دی ها استفاده کرد و معايب استفاده از سوئچینگ پاورها یا آدابتورها در این مورد چیست؟

در پاسخ به اين سوال می توان به عوامل متعددی از جمله موارد زیر اشاره کرد

١.سوئچینگ پاورها یا آدابتورها دارای ولتاژ ثابت و جریان متغیر می باشند در صورتى که ال ای دی های پاور نیاز به جریان ثابت دارند و به همین دلیل درایور ال ای دی ، دارای جریان خروجی ثابت همراه با ولتاژ متغیر مى باشد.
بنابراين درزمان استفاده از درایورهای ال ای دی ، می توانید تعدادی ال ای دی پاور را متناسب با ولتاژ خروجی درایور ، با همدیگر سری کرده و به درایور متصل کنید.

٢.در زمان استفاده از سوئچینگ پاورها یا آدابتورها ، با توجه به ولتاژ و جریان ال ای دی ها ، مجبور هستیم ال ای دی ها را به گروه های چند تایی تقسیم کرده و بايد از يك مقاومت متناسب با آنها برای جلوگیری از سوختن ال ای دی ها در هر گروه استفاده کنیم . در حالی که در زمان استفاده از ال ای دی درایورها ، نیازی به استفاده از مقاومت نیست و همچنين نیازی به گروه کردن ال ای دی ها نیز وجود ندارد وفقط کافی است کلیه ال ای دی ها متناسب با ولتاژ خروجی درایور با هم سری شوند.

٣.ال ای دی درایورهای ضد آب در شرایطی که احتمال نفوذ آب در محیط بیرون وجود دارد ، قابل استفاده هستند. در حالی که معمولا سوئچینگ پاورها یا آدابتورها ، ضد آب نیستند و در محل هايى كه احتمال نفوذ آب وجود دارد نیاز به محفظه مناسب جداگانه دارند تا عملکرد آنها دچار اشکال نشود و صدمه نبینند.

٤.ال ای دی درایورهای ضد آب معمولا توانایی تحمل درجه حرارت بالاتری را نسبت به سوئچینگ پاورها یا آدابتورها دارا هستند، چرا که ساختار آنها طورى طراحی شده که حرارت تولید شده توسط ال ای دی پاورها را به محفظه آلومینیومی درایور منتقل می کنند و بدین صورت این حرارت بهتر و بدون مشکل دفع می شود و این امر در طول عمر درایور و در نهایت طول عمر بیشتر ال ای دی ها بسیار مفید خواهد بود.

عوامل مهم در انتخاب یک ال اى دى درایور چیست؟


اولین موضوع براى انتخاب يك ال اى دى این است که بدانیم به ولتاژ ثابت و يا جریان ثابت نياز داريم. در صورتى كه منبع تغذیه مستقیم به ال اى دى متصل میشود اصولا به جریان ثابت نیاز خواهیم داشت.
در مرحله بعد ولتاژ و یا جریان خروجی باید به درستی مشخص شده باشد و ورودي ولتاژ باید تعیین گردد.اكثر LED Driver هاى موجود در ایران متناسب با ولتاژ برق ایران طراحی میشوند واغلب 220 ولت با بازه مثبت منفی 40 ولت میباشند.
همچنین براى انتخاب ال اى دى درجه حرارت و درجه حفاظتی IP براي روشنایی در محیط باز،محفاظت در برابر صاعقه اغلب جزعوامل مهم مى باشند و در نهایت تطابق با استانداردهای بهره وری ایمنی و سازگاری الکترومغناطیسی باید ارزیابی شوند.

چگونه چندین Power LED را به هم متصل کنیم ؟


چه محدودیت ها و مزیت هایی در به هم متصل کردن LED ها وجود دارد؟
بیشتر پروژکتورهایی که با Power LED ها ساخته میشوند از تعداد قابل توجهی LED با روشنایی بالا ساخته شده اند. این ال اى دى ها ممکن است با روشهاي متفاوتی سیم کشی شده باشند که هرکدام برترى ها و محدودیتهاي خودش را دارد، در ادامه مطلب با چهار مورد از این سیم بندی ها آشنا میشویم

 حالت سری 

ساده ترین آرایش براي اتصال ال اي دي ها به صورت سري است آند LED دوم به کاتد LED اول متصل می شود. یک منبع جریان تک و ثابت میتواند کل رشته را روشن کند. روش سرى براي تعداد محدود LED در یک رشته به خوبی کار میکند از آن رو که ولتاژ متناسب با تعداد LED ها در یک رشته است رشته طولانی میتواند به نسبت ولتاژ بیشتري را بخواهد با فرض براین که ولتاژ معادل 3.5 ولت و رشته شامل 24 ال اي دي باشد، ولتاژي در حدود 84 ولت نیاز است اگر یکی از LED ها پس از سوختن اتصال کوتاه شود، درولتاژ اعمالی روي هر LED تاثیر محدودی دارد و اگر بعد از سوختن مدار باز شود، همه لامپ ها از کار می افتند،با وجود ولتاژ بالا، این موثرترین روش در روشن کردن لامپ ها در حال حاضر باشد.

 حالت موازی 
جهت کم کردن سطح ولتاژ، چندین رشته میتوانند به صورت موازی به هم متصل شوند. استفاده از 24 ال ای دی، که میتواند به 4 سری 6 تایی تقسیم کرد و سپس آنها را در رشته هایی به صورت موازی به هم متصل کنید. در حال حاضر ولتاژ کلی در حدود 21 ولت است اما به جریانی 4 برابر بیشتر براي روشن کردن لامپ ها نياز دارد. در صورتى كه هر کدام از این ال ای دی ها در اثر سوختن مدار باز شود یکی از رشته ها قطع می شود ولى دیگر رشته ها روشن باقی می ماند. در صورتى كه هر یک از ال ای دی ها در اثر سوختن اتصال کوتاه شود، آن رشته نسبت به رشته های دیگر جریان بیشتری مصرف میکند این حالت به احتمال زیاد نتیجه ای با قابلیت اطمینان پایینی در نگه داری ال ای دی ها در رشته با ال ای دی های سوخته دارد و درمعرض استرس بالایی مى باشد.

 ماتریس 
روش ماتريس براي پوشش دادن برخی از معایب روش موازی می باشد در این روش امکان افزودن اتصالات بیشتر وجود دارد.
در تنظیمات ماتریس چندین ال ای دی به صورت موازی بهم متصل میشوند و بعد چندین دسته از موازی ها به صورت سری بهم متصل می شوند بر فرض مثال برای 24 ال ای دی میتوان گروه های 4 تایی که به صورت موازی متصل شدن را داشته باشیم و سپس آنها را یک توده کنیم. ولتاژ رشته ها همچنان همان 21 ولت مى باشد و جریان درایور نیز ثابت خواهد ماند. مزیت این روش این است که اگر یکی از ال ای دی ها اتصال کوتاه شود و يا بسوزد فقط 4 ال ای دی را از مدار خارج میکند و 20 ال ای دی باقیمانده بدون هیچ مشکلی به کارشان ادامه می دهند.
از معایب این روش به اشتراك گذاشتن بار بین ال ای دی های موازی مى باشد که بستگی به اين دارد كه چقدر ال ای دی ها از نظر کارایی با هم جور هستند.

 رشته مستقل 
روش مستقل بى شك بهترین روش استفاده از درایور چند کانالی با جریان ثابت است. در این روش هم مثال قبلى را در نظر بگيريد، در این روش از 4 درایور با خروجی برای اتصال 4 رشته 6 تایی از ال ای دی به صورت مستقل استفاده میکنيم، در این صورت مشکل از کار افتادن یک ال ای دی حذف می شود.در این روش، همه ال ای دی ها سالم می مانند. در این مورد درایورها به خاطر داشتن 4 کانال مستقل گران تر خواهند بود.

 

لینک مرتبط

درایور LED و انواع آن

مزاياى استفاده از انتخاب LED درايور ها با بهره ورى بالا و عمر طولانى

مزایای استفاده از درایور LED به جای منبع تغذیه صنعتی

درایور LED چیست ؟

نماینده رسمی فروش محصولات Mean Well در ایران

ایران مین ول در سال ۱۳۷۸ برای خدمت به صنعت رو به رشد الکترونیک در کشور و پاسخگویی به نیاز های روز افزون آن تاسیس شد .

در حال حاضر این فروشگاه از بزرگترین توزیع کنندگان منابع تغذیه سوئيچینگ و قطعات الکترونیک و نماینده رسمی شرکت Mean well تایوان در کشور می باشد.