ایران مینول
4/5 از 4 رای
در مورد پاور سوئیچینگ چه می دانید؟ قسمت دوم ز دیگر ویژگی های استفاده از پاور سوئیچینگ این است که نیاز به فضای زیادی ندارند و در ابعاد بسیار کوچکی قابل راه اندازی و نصب می باشند. به طور مثال اگر بخواهید که در مدار خود از یک رگلاتور خطی استفاده کنید به غیر از این رگلاتور نیاز به تجهیزات جانبی دیگری نیز دارید تا به وسیله و کمک آن ها بطور خطی به درستی کار کند و بنابراین مقدار زیادی فضا درون مدار اشغال شده و در عین حال پیچیده می شود، اما در صورتی که شما در مدار خود از یک پاور سوئیچینگ استفاده کنید نهایتاً در ابعادی در حدود ۲ تا ۳ سانتی متر می توانید آن را راه اندازی ونصب کنید به عنوان مثال در اکثر شارژرهای مورد استفاده در گوشی های همراه و یا تلفن های بیسیم از پاور سوئیچینگ ها استفاده می گردد.

در مورد پاور سوئیچینگ چه می دانید؟ قسمت دوم

چهارشنبه1399.08.21 تعداد بازدید : 1720
در مورد پاور سوئیچینگ چه می دانید؟ قسمت دوم


از دیگر ویژگی های استفاده از منبع تغذیه سوئیچینگ این است که نیاز به فضای زیادی ندارند و در ابعاد بسیار کوچکی قابل راه اندازی و نصب می باشند. به طور مثال اگر بخواهید که در مدار خود از یک رگلاتور خطی استفاده کنید به غیر از این رگلاتور نیاز به تجهیزات جانبی دیگری نیز دارید تا به وسیله و کمک آن ها بطور خطی به درستی کار کند و بنابراین مقدار زیادی فضا درون مدار اشغال شده و در عین حال پیچیده می شود، اما در صورتی که شما در مدار خود از یک پاور سوئیچینگ استفاده کنید نهایتاً در ابعادی در حدود ۲ تا ۳ سانتی متر می توانید آن را راه اندازی ونصب کنید به عنوان مثال در اکثر شارژرهای مورد استفاده در گوشی های همراه و یا تلفن های بیسیم  از پاور سوئیچینگ ها استفاده می گردد.

تفاوت پاور سوئیچینگ و منبع تغذیه خطی

اصولا  تمامی قطعات الکترونیکی به وسیله یک منبع تغذیه شروع به فعالیت می کنند.

منبع تغذیه در کامپیوتر می توان یک پاور سوئیچینگ باشد در قطعات کوچکتر همانند  گوشی موبایل ، لب تاپ و…اصولا از انواع مختلف منبع تغذیه خطی که اصطلاحا به آن آداپتور می‌گوییم استفاده می شود.

پاور سوئیچینگ ها  نسبت به منبع تغذیه خطی اصولا پیشرفته تر و کامل تر بوده و همچنین از طراحی پیچیده‌تری بهره می برند اما منابع تغذیه خطی دارای طراحی ساده تر بوده و نیز همچنین کارایی کمتری دارند.

استفاده از پاور سوئیچینگ در دوربین های مدار بسته

همواره  انتخاب منبع تغذیه برای دوربین های مداربسته کار سختی نمی باشد اما بهتر است درهنگام انتخاب پاور سوئیچینگ برای دوربین های مداربسته بدانید که دقیقاً چه وظایفی در مدار موجود بر عهده منبع تغذیه  سوئیچینگ خواهد بود.

از آن رو که دوربین های مداربسته اصولا در ولتاژ ۲۲۰ ولت اتصال مستقیم دوربین ها به مدار میسر نیست و معمولاً ولتاژ به کار رفته برای دوربین های مداربسته اندازه ای در حدود ۱۲ ولت می باشد٬از این جهت شما برای منبع تغذیه دوربین مداربسته به یک پاور سوئیچینگنیاز خواهید داشت  که بتواند ولتاژ ۲۲۰ ولت را به ۱۲ ولت تبدیل کند 

البته برای انتخاب پاور سوئیچینگ مناسب دانستن ولتاژ آن کافی نمی باشد. در زمان انتخاب پاور سوئیچینگ مناسب برای دوربین های مداربسته باید  حتما مقدار جریان را نیز به صورت دقیق بدانید.

نکته ای که قابل ذکر می باشد این است که میزان جریان عبوری که در پاور سوئیچینگ دوربین مداربسته وجود دارد به اندازه بار متصل شده با آن رابطه مستقیم دارد. این امر یعنی هر چه مصرف کننده ای که به پاور سوئیچینگ متصل می‌گردد دارای حجم و وسعت بزرگتری باشد جریان عبوری نیز بیشتر خواهد شد 
در دوربین های مداربسته معمولاً مصرف هر دوربین چیزی در حدود ۵۰۰ میلی آمپر می باشد البته این میزان مصرف حداکثرآن بوده و اصولا دوربین های مداربسته چیزی کمتر از این مقدار مصرف می کنند. به طور مثال زمانی که شما به چهار دوربین مداربسته نیاز دارید و قصد نصب آن‌ها را دارید یک منبع  تغذیه سوئیچینگ دو آمپری به خوبی جوابگوی نیاز شما می باشد البته این موضوع در صورتی صدق می کند که از پاور سوئیچینگ برای تغذیه تمامی دوربین‌های مداربسته استفاده کنید  در صورتی که نخواهیم این کار را کنیم می‌توانید از چهار پاور سوئیچینگ یک یا نیم آمپری برای  تغذیه هر یک از دوربین های مداربسته استفاده کنید

پیشنهاد ما این است که از یک آداپتور یا پاور سوئیچینگ برای تغذیه دوربین های مدار بسته خود استفاده کنید زیرا در صورت خرابی هر یک از پاور سوئیچینگ ها هزینه تعمیرات آن ها بسیار بیشتر می شود.

 

انواع پاور سوئیچینگ

به طور کلی پاور سوئیچینگ ها به ۳ دسته اصلی طبقه بندی می شوند

  • منبع تغذیه صنعتی یا فلزی
  •  منبع تغذیه ی دو سر سیم یا بین راهی
  •  منبع تغذیه دیواری یا آداپتوری 

اصولا توان و ولتاژ نهایی و خروجی در نظر گرفته شده برای انواع مختلف منبع تغذیه چیزی بین ۵ الی ۴۸ ولت می باشند

جریان خروجی که برای منبع تغذیه صنعتی ارائه می شود تا ۶۰ آمپر بوده و همچنین برای منبع تغذیه بین راهی تا ۵ آمپر و همچنین برای منبع تغذیه سوئیچینگ  آداپتوری یا دیواری تا ۲ آمپر در نظر گرفته می شود.

دلیل اصلی اینکه برای پاور سوئیچینگ های صنعتی که آمپر بالایی دارند و حرارت زیادی نیز تولید می کنند٬ از بدنه فلزی در طراحی ساختمان انها در نظر گرفته می شود این می باشد که٬ این دستگاه‌ها حرارت بسیار زیادی از خود تولید می کنند ودر نتیجه سعی می کنند با این کار تلفات ناشی از حرارت ایجاد شده را به حداقل برسانند. اصولا قطعاتی مثل ترانزیستور، ماسفت و دیود شاتکی، که در پاور سوئیچینگ به کار برده می شوند و وظایف خود را انجام می‌دهند و در حین فعالیت حرارت بسیار زیادی از خود تولید می کنند (به خصوص در زمانی که جریان بالایی از آنها در حال عبور می باشد٬) در صورتی که حرارت تولید شده از این قطعات به خوبی دفن نگردد طول عمر این قطعات در پاور سوئیچینگ به شدت کاهش پیدا می کند و بسیار سریعتر از حالت عادی دچار خرابی شده و یا کاملا از بین می رود وهزینه‌های بسیار زیادی را به وجود می‌آورند. بنابراین در اکثر پروژه‌های صنعتی که آمپر و جریان خروجی در آن ها بسیار بالا در نظر گرفته می شود از بدنه فلزی و همچنین فن هایی جهت کاهش حرارت تولید شده
توسط قطعات موجود در پاور سوئیچینگ تعبیه می‌شود تا به کارایی و بازده  هر چه بیشتر این قطعات کمک نماید.

 

برای دیدن قسمت اول این مقاله کلیک کنید

نماینده رسمی فروش محصولات Mean Well در ایران

ایران مین ول در سال ۱۳۷۸ برای خدمت به صنعت رو به رشد الکترونیک در کشور و پاسخگویی به نیاز های روز افزون آن تاسیس شد .

در حال حاضر این فروشگاه از بزرگترین توزیع کنندگان منابع تغذیه سوئيچینگ و قطعات الکترونیک و نماینده رسمی شرکت Mean well تایوان در کشور می باشد.