ایران مینول
5/0 از 1 رای
10 نکته برای انتخاب منبع تغذیه دین ریل (قسمت اول) با انتخاب های بسیار زیاد، انتخاب منبع تغذیه DIN Rail ممکن است سخت باشد. در نتیجه ما 10 نکته را نوشته ایم که باید هنگام انتخاب منبع تغذیه DIN Rail در نظر بگیرید تا به شما در مسیر کمک کند. دین ریل یک نوار فلزی با ابعاد استاندارد است .این یک روش راحت و سریع برای مونتاژ هر ترکیبی از دستگاه های الکتریکی و الکترونیکی در سیستم های کاربردی خاص ارائه می دهد. اینها می توانند جمع و جور و در عین حال کاملاً کاربردی باشند.

10 نکته برای انتخاب منبع تغذیه دین ریل (قسمت اول)

سه شنبه1401.03.31 تعداد بازدید : 853
10 نکته برای انتخاب منبع تغذیه دین ریل (قسمت اول)

10 نکته برای انتخاب منبع تغذیه دین ریل

با انتخاب های بسیار زیاد، انتخاب منبع تغذیه DIN Rail ممکن است سخت باشد. در نتیجه ما 10 نکته را نوشته ایم که باید هنگام انتخاب منبع تغذیه DIN Rail در نظر بگیرید تا به شما در مسیر کمک کند.
دین ریل یک نوار فلزی با ابعاد استاندارد است .این یک روش راحت و سریع برای مونتاژ هر ترکیبی از دستگاه های الکتریکی و الکترونیکی در سیستم های کاربردی خاص ارائه می دهد. اینها می توانند جمع و جور و در عین حال کاملاً کاربردی باشند.


سهولت مونتاژ و استانداردسازی گسترده باعث محبوبیت فزاینده دین ریلدر بین سازندگان سیستم های کنترل صنعتی، ابزار دقیق و اتوماسیون شده است و تامین کنندگان سخت افزار با ارائه انتخاب گسترده ای از قطعات پاسخ داده اند. تمام جنبه‌های سیستم‌های صنعتی - پایانه‌ها، تهویه سیگنال، قطع کننده‌های مدار، رله‌ها، استارت‌های موتور و حتی کنترل‌کننده‌های منطقی قابل برنامه‌ریزی (PLC) به‌عنوان اجزایی در دسترس هستند که می‌توان آن‌ها را به سادگی روی ریل قرار داد تا پیکربندی را ایجاد کند.

از جمله این قطعات می توان به افزایش دامنه منابع تغذیه AC-DC اشاره کرد. در زیر، به نکاتی که باید در هنگام انتخاب لوازم نصب مناسب دین ریل برای یک برنامه کنترلی توجه کنیم، نگاه می کنیم.

روش خنک کننده و محدوده دمای کار

ساختار  منبع تغذیه دین ریل تا حدی به این دلیل جذاب است که مونتاژ سیستم های بسیار فشرده را تسهیل می کند. چنین سیستم هایی معمولاً روی یک صفحه پشتی و سپس در محفظه ای که حفاظت از محیط زیست را فراهم می کند نصب می شوند. محفظه را می توان در یک سیستم نظارت در فضای باز، وسیله نقلیه یا سایر برنامه های کاربردی در معرض دمای شدید نصب کرد.

بنابراین مهم است که منابع تغذیه‌ای را انتخاب کنید که نیازی به فن یا خنک‌کننده هوای اجباری ندارند، که راه‌اندازی آن‌ها در چنین محیط‌های تعبیه‌شده دشوار است، و همچنین یک نقطه دیگر از خرابی احتمالی را معرفی کنید. به همان اندازه مهم است که محدوده دمای عملیاتی منبع را در نظر بگیرید، با در نظر گرفتن دماهایی که می‌توان در یک محفظه مهر و موم شده در معرض دمای بالا بیرونی به دست آورد. این محفظه اغلب شامل جمعیت متراکمی از اجزای سخت افزاری است که گرمای اضافی تولید می کنند، هر چقدر هم که کارآمد باشند.

مشخصات محدوده دمای عملیاتی همچنین ممکن است برای تضمین اعتبار آن، حداقل فضای خالی در اطراف منبع تغذیه را درخواست کند. ممکن است یک منحنی کاهش قیمت نیز وجود داشته باشد که باید در نظر گرفته شود. حتی اگر کار در دمای بیش از حد باعث از کار افتادن منبع تغذیه نشود، عمر آن را کاهش می دهد، به خصوص اگر خازن های الکترولیتی داخلی بیش از حد گرم شوند.

انواع حفاظت

انتظار می‌رود که سیستم‌های DIN Rail که در نزدیکی برنامه‌هایشان نصب شده‌اند، برای مدت طولانی بدون نظارت به‌طور قابل‌اطمینان و ایمن کار کنند – با این حال منابع تغذیه درون آن‌ها می‌توانند در معرض حوادث بالقوه آسیب‌رسان هم از منبع اصلی ورودی و هم از باری که پشتیبانی می‌کنند، قرار بگیرند. بر این اساس، تعیین منابع تغذیه DIN Rail که به طور کامل محافظت می شوند، مهم است. در حالت ایده آل آنها باید در برابر اتصال کوتاه، اضافه بار، بیش از حد دما و ولتاژ بیش از حد محافظت شوند.

روش بازیابی از وضعیت خطا نیز باید بازنگری شود. به عنوان مثال، برخی از منابع تغذیه یک حالت "Hicup" را ارائه می دهند که در آن در صورت رفع عیب، به طور خودکار کار را از سر می گیرند، در حالی که برخی دیگر برای از سرگیری عملکرد نیاز به تنظیم مجدد یا راه اندازی مجدد دارند، حتی اگر عیب برطرف شود.

ولتاژ خروجی ثابت یا قابل تنظیم یا جریان خروجی ثابت

در برخی از کاربردها مانند سیستم های آزمایشی یا توسعه، راحتی و تطبیق پذیری یک خروجی ولتاژ DC قابل تنظیم مطلوب یا حتی ضروری است. با این حال، بسیاری از برنامه های کاربردی دیگر به منبع DC بستگی دارند که برای اطمینان از عملکرد روان ثابت باقی می ماند. بسیاری از تاسیسات روشنایی LED نیاز به یک منبع ولتاژ DC ثابت دارند تا اطمینان حاصل شود که هرگونه نوسان، قطع، نوسان یا تغییر در جریان بر خروجی LED تأثیر نمی گذارد. این به نور LED اجازه می دهد تا شدت نور قابل پیش بینی و قابل اعتماد را حفظ کند.


اتصال و سیم کشی

برای بارهای بیش از چند ده میلی آمپر، کابل کشی بین منبع تغذیه و بار آن باید تا حد امکان کوتاه و از نظر سطح مقطع (CSA) بزرگ باشد. این برای به حداقل رساندن تلفات I2R است که می تواند کابل ها را گرم کند و همچنین ولتاژ را در پایانه های بار کاهش می دهد. سیم های AC به منبع تغذیه نیز باید در CSA تا حد امکان کوتاه و بزرگ باشند تا تابش نویز به حداقل برسد.

خطوط ورودی AC زنده و خنثی باید از جفت خروجی + و - جدا باشند تا القای نویز به سیم‌کشی DC به حداقل برسد. جفت AC و جفت DC باید هر کدام به یک دلیل پیچ خورده باشند.

برخی از برنامه‌های روشنایی LED، به‌ویژه آن دسته از رشته‌های LED که به صورت سری کار می‌کنند، اگر توسط یک جریان ثابت به جای منبع تغذیه با ولتاژ ثابت هدایت شوند، با راندمان بهینه کار می‌کنند. خروجی های جریان ثابت همچنین برای کاربردهای صنعتی مفید هستند، جایی که اجازه می دهند خروجی منبع تغذیه در طول تقاضای جریان افزایش ناگهانی خروجی ثابت بماند.

برای دیدن قسمت دوم این مقاله کلیک کنید

نماینده رسمی فروش محصولات Mean Well در ایران

ایران مین ول در سال ۱۳۷۸ برای خدمت به صنعت رو به رشد الکترونیک در کشور و پاسخگویی به نیاز های روز افزون آن تاسیس شد .

در حال حاضر این فروشگاه از بزرگترین توزیع کنندگان منابع تغذیه سوئيچینگ و قطعات الکترونیک و نماینده رسمی شرکت Mean well تایوان در کشور می باشد.