ایران مینول
4/0 از 2 رای
مشکلات متداول نوسان پاور سوئیچینگ ( قسمت دوم ) تشخیص مشکل چرخه تکرار و چشمک زدن و صدای جیرجیر منبع تغذيه بسیار آسان است. این مشکل را مشکل نوسان پاور نیز می نامند. به چراغ LED پاور دستگاه نگاه کنید و اگر چشمک می زند (روشن و خاموش می شود)، مشکل چشمک زدن پاور است. اگر پاور سوئیچینگ چراغ LED ندارد مشکل منبع تغذیه جداگانه مانند آداپتور.

مشکلات متداول نوسان پاور سوئیچینگ ( قسمت دوم )

دوشنبه1400.02.06 تعداد بازدید : 7855
مشکلات متداول نوسان پاور سوئیچینگ ( قسمت دوم )

مشکل چرخه تکرار، چشمک زدن و صدای جیرجیر پاور

‎تشخیص مشکل چرخه تکرار و چشمک زدن و صدای جیرجیر منبع تغذيه بسیار آسان است. این مشکل را مشکل نوسان پاور نیز می نامند. به چراغ LED پاور دستگاه نگاه کنید و اگر چشمک می زند (روشن و خاموش می شود)، مشکل چشمک زدن پاور است. اگر پاور سوئیچینگ چراغ LED ندارد مشکل منبع تغذیه جداگانه مانند آداپتور.

‎در این حالت می توانید پراب قرمزمولتی متر را در خروجی دیودها در بخش ثانویه قرار داده و پراب مشکی را به زمین متصل کنید. مشکل چرخه تکرار موجب خواهد شد عقربه اهم متر، بالا و پایین رود. منبع تغذیه سعی می کند استارت بزند اما به علت وجود برخی قطعات معیوب، در بخش اولیه یا ثانویه پاور مجددا خاموش شده و چرخه تکرار می شود.

‎در بعضی از دستگاه های الکترونیک مانند تلویزیون های LCD یا مانیتورهای LCD، چشمک زدن چراغ LED، حتما به معنی مشکل پاور نیست. سیگنال چشمک زدن چراغ LED که از پردازنده مرکزی (MCU) ارسال می شود؛ می تواند نشان دهنده این موضوع باشد که خود IC پردازنده مرکزی، مدارها یا قطعات مجاور معیوب شده که موجب می شود پردازنده مرکزی یک سیگنال خطا از طریق LED پاور ارسال کند. بهترین راه برای اطمینان از مشکل چرخه تکرار پاور استفاده از روش ولتاژگیری مى باشد.

‎در بیشتر از 90 درصد از موارد مشکل چرخه تکرار (روشن و خاموش شدن منبع تغذيه) به دلیل وجود قطعات معیوب در بخش ثانویه مى باشد.
‎که می تواند بخاطر وجود اتصالی در یکی از دیودهای بخش ثانویه، خازن های صافی معیوب و قطعات خراب در مدارهای رگولاسیون یعنی مدار نمونه گیری، مدار کشف خطا و فیدبک IC اپتوکوپلر باشد.

‎مشكل دیگری که ممکن است به آن برخورد کنیم؛ خرابی دیود در RunDC است. زمانی که در بخش اولیه تحت فشار قرار گیرد، پاور دچار مشکل چرخه تکرار می شود.. بطور معمول اگر همه قطعات بخش ثانویه در زمان تست سالمند. قدم بعدی تعویض سریع دیود در RunDC است. حتی اگر دیود در تست با مولتی متر سالم نشان دهد


خاموشی پاور

‎اصولا وقتى مدار منبع تغذيه مشکلی مانند تولید ولتاژهای خروجی بسیار بالا دارد، منبع تغذیه سوئیچینگ خاموش خواهد شد. اين امر بدين معنى است كه اگر پراب قرمز مولتی متر انالوگ را در یکی از خروجی های دیود قرار دهیم و ولتاژ خروجی مسیر 15 ولت باشد، ممکن است ببینیم كه عقربه اهم متر آنالوگ به سرعت بالای 15 رفته، مثلا 25 ولت و سپس تا صفر افت پیدا می کند. این حالت، مشکل خاموشی پاور ناميده می شود. دلیل این خاموش شدن برای منبع تغذیه سوئیچینگ از تولید ولتاژ خروجی بالای متوالی است که می توانید دستگاه یا مدار الکترونیک دیگر را بسوزاند.

مشکل متناوب پاور

‎مشکل متناوب يعنى منبع تغذیه سوئیچینگ گاهی کار می کند و گاهی کار نمی کند.. این حالت کمی گیج کننده است زیرا هنگامی که می خواهید منبع تغذیه سوئیچینگ را تست کنید، به خوبی کار می کند؛ ولى وقتی به آن اجازه کار می دهید؛ پس از چند دقیقه یا چند ساعت از کار باز می ایستد.

‎اگر با مشکل متناوب پاور سروکار دارید؛ درحالی که منبع تغدیه در حال کار است ضربه ملایمی به قاب پاور یا برد وارد کنید تا معلوم شود مشکل لحیم سردی وجود دارد یا نه. اگر هنگامى که به برد ضربه زدید تغذیه سوئیچینگ از كار ايستاد، بنابراين می توانید نتیجه بگیرید که مشکل متناوب وجود دارد.

‎اتصال شل کابل های رابط و لحیم سردی بیش از 90 درصد مشکلات متناوب در منبع تغذیه سوئیچینگ را تشکیل می دهند. گاهى اوقات قطعی در مقاومت startup که در بخش اولیه پاور قرار دارد نیز می تواند باعث به وجود امدن مشکل مشابه شود. و بايد این مقاومت را با مولتی متر تست کنید.

 

برای دیدن قسمت اول این مقاله کلیک کنید

نماینده رسمی فروش محصولات Mean Well در ایران

ایران مین ول در سال ۱۳۷۸ برای خدمت به صنعت رو به رشد الکترونیک در کشور و پاسخگویی به نیاز های روز افزون آن تاسیس شد .

در حال حاضر این فروشگاه از بزرگترین توزیع کنندگان منابع تغذیه سوئيچینگ و قطعات الکترونیک و نماینده رسمی شرکت Mean well تایوان در کشور می باشد.