ایران مینول
5/0 از 1 رای
اضافه ولتاژ و خطرات احتمالی ناشی از آن اضافه ولتاژ چیست؟ محافظت در برابر اضافه ولتاژ در محصولات مین ول یکی ار مسائل بسیار مهم در صنعت برق بحث ایمنی و حفاظت است .اضافه ولتاژی که درتجهیزات و وسایل الکترونیکی ایجاد می شوند می تواند باعث خطرات بسیار زیادی شود .

اضافه ولتاژ و خطرات احتمالی ناشی از آن

سه شنبه1398.09.12 تعداد بازدید : 3458
اضافه ولتاژ و خطرات احتمالی ناشی از آن

مفهوم اضافه ولتاژ در تجهیزات الکترونیکی


      یکی ار مسائل بسیار مهم در صنعت برق بحث ایمنی و حفاظت است .اضافه ولتاژی که درتجهیزات و وسایل الکترونیکی ایجاد می شوند می تواند باعث خطرات بسیار زیادی شود . این اضافه ولتاژ می تواند بر اثر عوامل درونی و بیرونی ایجاد شود، مانند اختلال در شبکه های سوئیچینگ ( قطع و صل خطوط ) ، اتصال کوتاه ، وصل بودن مدار رویسیم های با طول زیاد و ....
اضافه ولتاژ به دو دسته تقسیم می شود :


اضافه ولتاژ موقت ناشی از نوسانات فرکانس قدرت 

  • این نوع اضافه ولتاژ زمانی رخ می دهد بار الکتریکی کم باشد

اضافه ولتاژهای کلید زنی 

  • این نوع اضافه ولتاژ بسیار کوتاه مدت و اصطلاحا میرا هستند

     عوامل بیرون از شبکه پاور نیز وجود دارند مانند صائقه و رعد و برق که برخورد آنها به تجهیزات الکترونیکی به خصوص در شبکه های دارای سیم های هوایی عامل اصلی اضافه ولتاژ است .دامنه صائقه یه طور کل مستقل از طرح سیستم ها است  اما اضافه ولتاژ ایجاد شده توسط عوامل داخلی مانند کلید زنی ، با زیاد شدن ولتاژ، ولتاژ کاری سیستم افزایش می یابد.


     چنانچه بتوانیم از ورود شوک ها به داخل تجهیزات الکتریکی و الکترونیکی جلوگیری کنیم، گام موثری در جهت حفاظت از این تجهیزات برداشته ایم. 

تمامی سیستم های الکتریکی تحت ولتاژ نامی مشخص شده خود در مدار کار می کنند و اگر ولتاژ تغذیه ی (ولتاژ ورودی) از سطح ولتاژ نامی ذکر شده  بیش تر شده، یک تغییر ناگهانی در ورودی سیستم خواهیم داشت. این تغییر ناگهانی ولتاژ در مدت زمان بسیار کوتاه و به صورت گذرا اتفاق می افتد که این حالت گذرا در بسیاری از مواقع موجب آسیب دیدن قطعات الکتریکی می گردد. مقدار تخریب بستگی به قدرت دی الکتریک تجهیزات و نوع مدار از نظر AC و DC بودن دارد. 

     بعد از آشنایی با مفهوم اضافه ولتاژ و چگونگی به وجود آمدن آن باید بدانیم  وسایل و تجهیزات الکترونیکی که دارای پروتکشن "حفاظت در برابر اضافه ولتاژ" می باشند تا حد بسیار بالایی سیستم ما را در برابر خطرات و آسیب های احتمالی ناشی از اضافه ولتاژ حفظ می کنند. بنابر این در هنگام خرید تجهیزات الکترونیکی از جمله منبع تغذیه که قلب هر سیستم الکترونیکی محسوب می گردد توجه به این استاندارد امری ضروری است .

لازم به ذکر است تمامی منبع تغذیه های برند مین ول دارای این پروتکشن می باشند و تا حد بسیار بالایی امنیت سیستم الکترونیکی شما را ارتقا میدهند . 

نماینده رسمی فروش محصولات Mean Well در ایران

ایران مین ول در سال ۱۳۷۸ برای خدمت به صنعت رو به رشد الکترونیک در کشور و پاسخگویی به نیاز های روز افزون آن تاسیس شد .

در حال حاضر این فروشگاه از بزرگترین توزیع کنندگان منابع تغذیه سوئيچینگ و قطعات الکترونیک و نماینده رسمی شرکت Mean well تایوان در کشور می باشد.