ایران مینول
5/0 از 1 رای
5 راهنمای خرید منبع تغذیه ( قسمت دوم ) راهنمای خرید منبع تغذیه

5 راهنمای خرید منبع تغذیه ( قسمت دوم )

يکشنبه1399.12.17 تعداد بازدید : 1001
5 راهنمای خرید منبع تغذیه ( قسمت دوم )

3.انتخاب منبع نام تجاری بدون نام یا کیفیت پایین

 تفاوت بین منبع تغذیه بدون نام و کیفیت پایین و منبع تغذیه با کیفیت بالا 

منبع تغذیه با کیفیت بالا مجهز به اجزای با کیفیت بالاتر است که سیستم شما را در برابر خطرات مختلف محافظت می کند. همچنین به مدارهای ایمنی مجهز خواهد شد تا از آسیب ناشی از اتصال کوتاه، بیش از حد ولتاژ و جریان جلوگیری کند.

منبع تغذیه ارزان یا با کیفیت پایین ممکن است به چنین ویژگی های ایمنی مجهز نباشد و به سیستم شما اجازه دهد صدمات ناشی از خطرات الکتریکی را تحمیل کند!

مهمترین دلیل این است که ، منابع تغذیه با کیفیت بالا می توانند در واقع قدرتی را که برای آن درجه بندی شده اند تولید کنند.

 

4.عدم توجه به نیازهای اضافی برق اورکلاک کردن

اورکلاک کردن یا افزایش فرکانس یک قطعه (CPU، کارت ویدیو، RAM) فراتر از فرکانس تنظیم شده توسط سازنده برای دستیابی به عملکرد اضافی، فشار برای منبع تغذیه است. اگر اورکلاک می کنید، داشتن منبع تغذیه با کیفیت بالا که بتواند بار اضافی را تحمل کند از اهمیت بیشتری برخوردار است.

با افزایش فرکانس، انرژی مصرف شده توسط قسمت اورکلاک شده نیز افزایش می یابد. اگر ولتاژ را بالا ببرید، مصرف برق حتی بیشتر می شود و فشار بیشتری را بر منبع تغذیه وارد می کند. مقدار آن سخت است، زیرا هرسیستم نیازهای متفاوتی به برق دارند. با این حال، به ندرت مشاهده می شود که بسته به تنظیمات سیستم، مصرف برق 50 وات، 100 وات، 150 وات یا حتی بیشتر افزایش می یابد.

 

من به سادگی توصیه می کنم اگر اورکلاک می کنید، اطمینان حاصل کنید که منبع تغذیه شما به اندازه کافی قدرتمند است تا بتواند از پس بار اضافی برآید. اگر منبع تغذیه ارزان دارید یا از قبل نزدیک به حد مجاز آن هستید، اورکلاک نکنید زیرا منبع تغذیه و احتمالاًسیستم خود را در معرض خطر قرار می دهید!

5.منبع تغذیه با بازده ضعیف

یکی از کارهای منبع تغذیه، جریان تبدیل از AC (از پریز برق) به DC است . این یک فرایند کامل نیست و مقداری انرژی در روند کار، به صورت گرما از بین می رود.

یک بازده منبع تغذیه به طور متوسط ​​می تواند تا 60٪ یا تا 92٪ باشد.

درصورتی که سیستم شما به دلیل منبع تغذیه با بازده ضعیف منفجر نشود، صورتحساب برق شما منفجر خواهد شد!

بیایید در اینجا برخی از ریاضیات را برای مقایسه یک منبع تغذیه 70٪ کارآمد و یک 85٪ کارآمد، دو سطح کارایی که معمولاً در منابع تغذیه  وجود دارد، مقایسه کنیم.

بیایید فرض کنیم که هزینه برق شما 0.15 دلار در هر کیلووات ساعت است، شما از سیستم خود روزانه 10 ساعت استفاده می کنید و به طور متوسط ​​500 وات مصرف می کند 

منبع تغذیه با بازده 70٪ برای تولید 500 وات از حدود 710W استفاده خواهد کرد. در حالی که منبع تغذیه با بازده 85٪ برای تولید 500W از 590W استفاده می کند، برای تفاوت 120W بین 70٪ و 85٪ بازده.

120 وات 10 ساعت = 1200 وات در روز. 1200 وات در روز x 365 روز = 438،000 وات بیشتر در سال.
اکنون، صورتحساب شما به KW است، بنابراین 438،000 / 1000 = 438 KW.
اکنون، KW را با هزینه آن در KW / H 438 x 0.15 $ = 65.70 دلار ضرب کنید

این تفاوت در هزینه قبض برق شما برای یک سال است. در این مثال، استفاده از منبع تغذیه ارزان تر اما کارآمد کمتر از 65.70 دلار در سال در مقایسه با منبع تغذیه با کارایی 85 درصد هزینه دارد. با توجه به اینکه سالها رایانه شخصی خود را در اختیار دارید، به سرعت می توانید اهمیت سرمایه گذاری در یک منبع تغذیه کارآمدتر را درک کنید، زیرا هزینه بالاتر برای آن با گذشت زمان و در قبوض برق کمتر، به سرعت هزینه خود را پرداخت می کند.

 

برای دیدن قسمت اول این مقاله کلیک کنید

نماینده رسمی فروش محصولات Mean Well در ایران

ایران مین ول در سال ۱۳۷۸ برای خدمت به صنعت رو به رشد الکترونیک در کشور و پاسخگویی به نیاز های روز افزون آن تاسیس شد .

در حال حاضر این فروشگاه از بزرگترین توزیع کنندگان منابع تغذیه سوئيچینگ و قطعات الکترونیک و نماینده رسمی شرکت Mean well تایوان در کشور می باشد.