ایران مینول
5/0 از 1 رای
منبع تغذیه سوئیچینگ و بررسی برخی پارامتر ها ی مهم آن ویژگی های یک منبع تغذیه استاندارد چیست؟ پارامتر های یک منبع تغذیه سوئیچینگ استاندارد

منبع تغذیه سوئیچینگ و بررسی برخی پارامتر ها ی مهم آن

چهارشنبه1398.09.13 تعداد بازدید : 2482
منبع تغذیه سوئیچینگ و بررسی برخی پارامتر ها ی مهم آن

     اگر به دنبال خرید یک منبع تغذیه استاندارد و با کیفیت باشید قطعا در کاتالوگ ها و یا سایت های فروش این نوع محصولات با اصطلاحات زیر برخورد کرده اید .

در این مقاله به مفهوم این پارامتر های مهم پرداخته ایم 

 

Short circuit protection

 
محافظت در برابر اتصال کوتاه خارجی 
 
اتصال کوتاه چیست؟
      اتصال کوتاه مداری است که باعث ایجاد مسیری با امپدانس (مقدار مقاومت در برابر جریان متناوب سینوسی) پایین شده و جریان به راحتی ازآن عبور می‌کند. در واقع اتصال کوتاه یک مسیر ارتباطی ناخواسته بین دو قسمت از یک  مدار الکتریکی می باشد.
چرا اتصال کوتاه مضر است؟
  • عبور جریان زیاد باعث گرم شدن بیش از حد و در نهایت آتش گرفتن تجهیزات الکترونیکی می‌شود.
  • عبور جریان اتصال کوتاه از قسمت‌های مداری که دچار خطا شده است ، باعث ایجاد نیرو‌های الکترودینامیکی شده که می‌تواند باعث آسیب دیدن واز بین رفتن سیستم ها و تجهیزات شود
     با توجه به این امر وجود پارامتر "محافظت در برابر اتصال کوتاه خارجی" جهت حفظ امنیت سیستم وتجهیزات الکتریکی و الکترونیکی امری ضروری به حساب می آید.
 

Overcurrent , overload protection

 
محافظت در برابر اضافه جریان و اضافه بار
 
منبع تغذیه هایی که این پارامتر را دارند دارای محدودکننده های جریان هستند بنابراین هنگامی که جریان به هر دلیلی از سطح مجاز بالاتر برود ولتاژ خروجی کاهش می یابد و بر طبق قانون اهم جریان در سطحی قابل اطمینان محدود می شود و خروجی تا هنگامی که جریان به حالت عادی بازنگردد در حالت قطع می ماند.
 
 

Over voltage protection

 
محافظت در برابر ولتاژ اضافه
 
     یکی از مهم ترین پارامتر هایی که برای یک منبع تغذیه استاندارد ضروری است حفاظت در برابر ولتاژ اضافه می باشد 
قبلا در مقاله ای مفصل تر به این بحث پرداخته ایم (اضافه ولتاژ و خطرات احتمالی ناشی از آن )
     ساده ترین نوع محافظت در چنین مواقعی خاموش شدن منبع تغذیه سوئیچینگ به صورت اتو ماتیک می باشد . این کنترل کننده ها در زمان ابتدایی به حالت گذرا عمل می کنند .در صورتی که سنسور خروجی ولتاژ را بیش از حد مجاز تشخیص دهد  بلا فاصله ورودی و خروجی منبع تغذیه را قطع می نماید . در روشهای دیگر با اتصال کوتاه کردن خروجی (که قبل تر توضیح داده شد) ، یک جریان اتصال کوتاه از مدار می گذرد و محدود کننده های جریان وارد عمل می شوند  و با استمرار یافتن این امر می توان خروجی  منبع تغذیه را تا حد مجاز قابل قبولی کاهش داد و در برابر اضافه ولتاژ  از سیم ها محافظت نمود.
 
 

Efficiency 

 
راندمان
 
     هر چقدر راندمان منبع  تغذیه سئیچینگ بیشتر باشد به  نسبت توان تلف شده  نیزکمتر خواهد شد وسیستم با مصرف بهینه تر و حرارت کمتر و در نتیجه بازدهی بالاتر عمل خواهد کرد.
 

Isolation 

 
     در بسیاری از کاربردها ایزولاسیون الکتریکی بین ورودی و خروجی های مدارالکتریکی احتیاج می باشد ، که توسط مدارهای فیدبک خروجی را در صورت وجود تغییر و یا اختلال در ورودی تثبیت کند و از مدار در مقابل اسیب دیدن و معیوب شدن محافظت کند.
 
نماینده رسمی فروش محصولات Mean Well در ایران

ایران مین ول در سال ۱۳۷۸ برای خدمت به صنعت رو به رشد الکترونیک در کشور و پاسخگویی به نیاز های روز افزون آن تاسیس شد .

در حال حاضر این فروشگاه از بزرگترین توزیع کنندگان منابع تغذیه سوئيچینگ و قطعات الکترونیک و نماینده رسمی شرکت Mean well تایوان در کشور می باشد.